Kaynak / Harman
Besteci Joseph Trapanese, Dolby Atmos özellikli bir 7.1.4 hoparlör sistemi oluşturmak ve Netflix yapımları The Witcher (Sezon 2), Shadow and Bone ve Spiderhead dahil olmak üzere son projelerindeki mikslerinin sesini iyileştirmek için geçtiğimiz aylarda stüdyosuna JBL Professional 708P ana referans monitörleri kurdu.
Joseph Trapanese, film ve televizyonun yanı sıra interaktif multimedya ve canlı performans için de yazan bir besteci, aranjör ve müzik yapımcısı. İlk olarak Tron: Legacy filmi için Daft Punk ile yaptığı işbirliğiyle büyük beğeni toplayan Trapanese, o zamandan beri The Greatest Showman, Oblivion, Straight Outta Compton ve The Divergent Series için müzik besteledi. Çalışmalarını her zaman işini geliştirmek isteyen Trapanese, film endüstrisi tarafından yaygın olarak benimsenen Dolby Atmos uzamsal ses formatında çalışmak için eksiksiz bir 7.1.4 hoparlör sistemi kurmaya karar verdi. Ek olarak, besteci geniş formatlı bir sinema ses sisteminin sesini yaklaşık olarak elde etmek istedi ve ona izleyicilerin ve post prodüksiyon ekiplerinin duyduklarını daha iyi verecek bir sesi hedefledi.
Çözüm
Bir önceki yükseltmede Trapanese, tesisinin ana beste odasını, 5.1 surround ses yapılandırmasının kritik sol, orta ve sağ (LCR) kanalları için üç JBL LSR6332 stüdyo monitörüyle donattı. En son olarak, tam bir 7.1.4 üç boyutlu ses sistemi için sekiz adet JBL 708P master referans monitörü ekleyerek, dört adet üst hoparlörü her bir duvara kafes kirişlerden monte etti. JBL’in sinema kalitesindeki sesiyle birlikte Dolby Atmos formatında müzik oluşturma ve miks yeteneği, Trapanese’in dublaj sahnesinde yapımcıların ve dublaj miks uzmanlarının duyduklarını deneyimlemesine olanak tanıyor. Besteci, bu sonik referans noktasının, dinleyicilere iyi sunulan bir ses elde etmek için kritik olduğunu açıkladı.
Çok sayıda profesyonel post prodüksiyon ses tasarımcısı, kurgu ve miks uzmanının favorisi olan JBL 708P master referans monitörleri, kritik dinleme için son derece şeffaf ve kusursuz ses sağlar. Patentli JBL 728G Differential Drive düşük frekanslı dönüştürücü ve 2409H yüksek frekanslı sıkıştırma sürücüsü, 35Hz’den 36kHz’e kadar ultra doğrusal performans ve son derece düşük bozulma ile genişletilmiş frekans yanıtı sunar. JBL’in patent bekleyen Image Control Waveguide dalga kılavuzu, bas hoparlörü (woofer) ve yüksek frekans dönüştürücü arasında akustik olarak kusursuz bir geçişle geniş bir “sweet spot“ (sesin en iyi duyulduğu nokta) oluşturarak, doğru bir ses sahnesi sağlar.
Trapanese, sinemalarda ve dublaj sahnelerinde bulunan geniş formatlı ekran hoparlörlerine sonik benzerlikleri nedeniyle yıllarca ana LCR hoparlörleri olarak JBL LSR6332 monitörlerini tercih etti. Üç yönlü LSR6332, tüm frekans spektrumunda kusursuz, yüksek çıkışlı ses elde etmek için 12 inç Differential Drive çift bobinli bas hoparlörü, 5 inç Kevlar orta kademe hoparlör, 1 inç titanyum kompozit tiz hoparlörü (tweeter) ve Linear Dynamics Aperture portunu bir araya getirdi. Trapanese için bu devasa, 12 inçlik şebekesi sadece gösteri için değil, bir sinema ses sisteminin içgüdüsel hissini uyandıran ve ona film ve izleyiciyle bir bağlantı sağlayan sinematik bir deneyim sağlıyor.
Etki
Trapanese şunları söyledi: “Bir besteci olarak benim için en önemli şeylerden biri, müzik yazarken hedeflediğim sesin dinleyiciye ulaşmasını sağlamak. Uzun zamandır uğraştığım bir şey, mikslerimin sinemada nasıl sesler sağladığını anlamaktı. Diyalog ve ses efektleriyle uyumlu müzik yazmayı öğrenmenin yanı sıra, aslında küçük bir sinema olan dublaj sahnesine benzeyen hoparlörler bulmam gerekiyordu. Müzik kurgu uzmanımın odasında bir çift JBL’in olduğu Skywalker Sound’daydım ve onun küçük odasından dublaj aşamasına geçtiğimizde, ‘vay, az önce o odada duyduğum tüm sesler şu anda bu dublaj sahnesinde duyduklarımın aynısı’ diye düşündüm ve bu benim kendi kurulumumu düşünmeme neden oldu.”
Trapanese açıklama yaptı: “Miks ve seslendirme sürecini ne kadar çok anlarsak, bu süreci bir düşmandan çok dostumuz olarak o kadar çok görebiliriz ve bu hoparlörlerin benim için yaptığı şey de bu. İster bir sinemada, ister evlerinde, hatta iPad’lerinde olsun, izleyicilerin duyacaklar sesi mikste deneyimlemeye birçok adım yaklaşmama imkân verdiler. Bir iPad’de Netflix’i açtığımda ve kulağa nasıl geldiğini kontrol etmek için bu programlardan birini dinlediğimde, müziğimin iyi sunulduğunu fark ettim. Kulağa harika geliyorlar ve dublaj sahnesine gittiğimde tam olarak amaçladığım sesleri duyduğuma asla şaşırmadığımı söylemem abartılı olmaz.”
Trapanese ekledi: “JBL, sinema hoparlörlerinin tasarımını alıp 7 Series monitörlere uyguladı ve bence bu, üst düzey işlerin önemli bir parçası haline geldi. Diğer pek çok hoparlör, tiz hoparlörlerini harekete geçiren harika patentli teknolojiye sahip, ancak gerçek dünyada gerçekten herhangi bir karşılığı yok. Ancak bu tiz hoparlörleri, JBL’in tasarımlarını sinema salonlarındaki çalışmalarına ve canlı sese dayandırması nedeniyle, gerçek dünyada iyi ses veriyorlar. Sesleri sadece kendim için değil, onlar için de tasarlayabilmek için mümkün olduğunca kendimi dinleyicilerimle ilişkilendirmek istiyorum ve bu tiz hoparlörlerinin yaptığı da bu.”
Trapanese aktardı: “Uzun bir süre boyunca esas olarak sekiz inçlik tiz hoparlörleriyle çalıştım. Yıllar önce Daft Punk ile çalışmaya başladığımda stüdyolarına girdim ve klasik bas hoparlörlerine ek olarak 12 inçlik bas hoparlörleri de vardı. İlk başta abartılı olduğunu düşündüm, ama sonra ‘vay canına, bu gerçekten sinematik bir duygu’ diye düşündüm Benim için gerçekten öyle. Bu, sinemayla duygusal bir bağ. Bir sinemadayken, hoparlörler o kadar çok havayı itiyor ki bu gerçekten heyecan verici. Bu yüzden 12 inçlik bas hoparlörleri istediğimi biliyordum ama JBL M2’nin bu oda için aşırıya kaçacağını düşündüm ve bu durum beni bu hoparlörlere yönlendirdi. Aslında iki setim var; biri burası için, biri de evim için. Onları çok seviyorum.”
Müzik kurgu uzmanları, ses tasarımcıları, dublaj miks uzmanları ve diğer ses profesyonellerinden oluşan büyük ekiplerle yüksek profilli projelerde kısa iş tamamlama süreleriyle çalışmaya yabancı olmayan Trapanese, bu yeni monitörlerin süreci herkes için daha sorunsuz ve kolay hale getirdiğini söylüyor.
Trapanese sözlerini şöyle tamamladı: “Aldığım en iyi iltifatlardan biri, dublaj mühendislerinin bana fader’ı sadece sıfıra koymaları gerektiğini ve müziğin mikste hoş bir şekilde duyulduğunu ve kulağa hoş geldiğini söylemesiydi. Ses düzeylerim yanlış geldiği için ya da çok parlak ya da çok karanlık olduğu için müziğimi dizginlemekle uğraşırlarsa, zaman kaybederler, bu yüzden yakın tarihte aldığım en iyi iltifat ‘az önce fader’leri sıfıra koydum ve kulağa harika geliyor’ oldu.”
JBL Professional ürünleri hakkında ayrıntılı bilgi için 0212 312 24 24 numaralı telefondan Ertekin Elektronik’i arayabilirsiniz.