Star Wars: The Last Jedi filminde Yönetmen Rian Johnson ile Görüntü Yönetmeni Steve Yadlin birlikte çalıştılar. Yedlin filmde SkyPanel ışık kaynaklarını yenilikçi bir şekilde kullanarak fark yarattı: “Ana kullanım farklı türlerden çok geniş ışık grupları biçiminde oldu, örneğin bir sahnenin tüm tavanını yaygın ışıklarla kapladık. İster kubbe tipi, ister bir vince asılı büyük üçgen şeklinde ışık grupları olsun, renkleri değiştirebildik ve hatta sahneleri matematiksel olarak oynayabildik.”
Çekimler en çok Londra Pinewood Stüdyolarında, ayrıca İrlanda, Hırvatistan ve Bolivya’da gerçekleştirildi. The Force Awakens filmi ile karşılaştırıldığında, The Last Jedi’deki setlerin sayısı ve aydınlatma teknikleri çok daha iyiydi. Yedlin filmi başlıca dört formatta çekti; daha çok anamorfik ama biraz da yuvarlak 35mm lens, Panavision’dan yuvarlak ve anamorfik ARRI ALEXA kameralar, IMAX 15 delikli 65mm film, ARRI Rental’den ALEXA 65. ARRI ALEXA ile çektiği ilk filmi, 2012’de Girl Most Likely olmuştu.
Dev sahnelerde ve açık hava ortamlarında çekilen yapımda 1000 adet SkyPanel kullanıldı. İlişkisel renk sıcaklıkları 2.800K ile 10.000K arasında ayarlanabilen SkyPanel ışık kaynakları, tüm aralıkta hassas ve doğru renk sunumu sağlıyor.
Yedlin ARRI SkyPanel’leri sürekli HSI (Hue, Saturation, Intensity) modunda kullandı. “HSI modunda renkserlik (chromaticity) neredeyse mükemmel. Renk tonu ve doygunluk için renkserlik koordinatlarına ayarlayıp ardından parlaklığı artırıp azaltırsanız, çok iyi renk takibi elde ediyorsunuz. HSI modunda harika olan şey, sadece üç DMX verisi kanalıyla istediğiniz rengi elde edebilmeniz. Yalnızca üç kanalla istediğimiz rengi elde edebildiğimiz ve parlatıp kararttığımızda renk kanalları çok iyi olduğu için HSI kullandık.”
Yedlin daha önce de etkileşimli aydınlatma teknikleri yaratmıştı, fakat LED’lerle ilk olarak bu defa yaptı: “Bu sayede inanılmaz ayrıntılı işler çıkardık. Daha önce hiç olmadığı kadar hızlı ve komplex ışık değişimleri yapabildik. Yeniden programlama da hızlıydı. Yazılı senaryolarım olması için önceden çok çalışma yaptık, ama tamamen yeni senaryoları da hızla tamamlayabildik.”
Değişiklikler yapmanın kolay ve verimli olması sayesinde ekip, renkleri belli yönlerde yer değiştirmek gibi daha önce yapamadığı imkanlar elde etti: “Örneğin aşırı parlayan bir turuncu diğer ışıkları bastırıyorsa, SkyPanel diğer rengi turuncuya değiştirip aşırılığı önlüyor. Klasik olarak sahip olamadığımız yoğunluk ve kompleksliği elde ettik ve çekim sırasında değişiklikleri çok kolayca gerçekleştirdik.”
Yedlin aydınlatma işinin kusursuz akmasında 6 aylık hazırlığın önemli bir rolü olduğunu vurguladı: “The Last Jedi gördüğüm filmler arasında en iyi hazırlık yapılanıydı. Sette ışık kaynaklarının nerelere konacağı konusunda Yapım Tasarımcısı Rick Heinrisch ve set tasarımcılarıyla konuşabilmek çok yararlı oldu; bu özelikle tavana bir şey koyamadığımız, tüm duvarların görülebildiği, tamamen kapalı setlerde önemliydi. Işıkların şeklinin set tasarımcısıyla birlikte tasarlanması gerekiyordu.”
Bu kadar uzun bir hazırlık süresi, Yedlin’e SkyPanel’leri kusursuz yerleştirmek için zaman verdi: “Büromda haftalarca bir ALEXA, bir SkyPanel, bir medya sunucusu, bilgisayarım ve çok miktarda jel yanımdaydı. Işıkçı David Smith ile işleri planlamak için zamanım oldu, ve diğer Görüntü Yönetmeni Jaron Presant ile jelleri eşleştirmek gibi epey çalışma yaptım.”
ARRI ışık ürünleri hakkında ayrıntılı bilgi ve teknik servis desteği için 0212 328 00 66 numaralı telefondan Türkiye distribütörü Dedotec Türkiye’yi arayabilirsiniz.