Reklamı Kapat
Anasayfa > Makaleler > XAVC Sıkıştırılmış Bir Kodek Ne Kadar İşime Yarar?
XAVC Sıkıştırılmış Bir Kodek Ne Kadar İşime Yarar?
18.09.2017 13:27

Merhaba dostlar, uzun zamandır değinmek ve aynı zamanda ayrıntılı şekilde açıklamak istediğim bir konudur XAVC kodek formatı.

Wrapper’dan örnek verecek olursak şayet; Wrapper diye tabir ettiğimiz teknoloji, kayıt formatının içindeki video ve ses datalarını tek dosya olarak tutan bir konteynerdir.

Örnek Dosyalar:
.mov  Apple Mac için
.avi PC için
.mp4 internet için tercih edilen dosya formatı (Youtube,vimeo, vs.)

Peki tam olarak nedir XAVC ???

2012 yılında Sony 4K kayıt yapan Sony PMW-F55 ve F5 için mümkün olduğunca az yer kaplayan bir kodek üretti.

Çünkü; 4 K video 1080P veya 1080İ’ye göre 4 kat daha fazla çözünürlük ve çok daha fazla ses datası demekti ve oldukça yer kapladığından 4K hafıza kartlarının da çabuk dolmasına neden olacaktı.

XAVC sıkıştırılmamış LPCM (Linear Pulse Code Modulation) sesli H.264 kod çözücüsünü temele baz alır.

XAVC kullandığınız zaman dosya uzantısı olarak . mxf elde edersiniz.

Sadece XAVC-S kaydında dosya uzantısını .MP4 olarak görürüsünüz.

XAVC & XAVC-S’nin arasındaki dosya uzantıları farklı da olsa videonun içeriği H.264’tür. 

Popüler kodekler:

AVCHD: 1080P’de sıkça kullanılan az dataya ihtiyaç duyan bir kodek.

H.264: Vimeo ve Youtube tarafından tercih edilen bir kodek, çünkü yüksek kalitede küçük dosya boyutuna ulaşır.

PRORES 422: Apple’ın popüler kodek formatı, 10 bit renk gammasına sahip ama hafıza kartınızın çok çabuk dolmasına neden olabilir.

XAVC kodeği bize 3 farklı formatta sunulur: 

XAVC-I
XAVC-L
XAVC-S

XAVC-I = Intraframe 12 Bit 4:4:4 Renk .mxf 
XAVC-I = Intraframe 10 Bit 4:2:2 Renk .mxf

Intraframe kodek, XAVC formatları arasında maksimum kaliteye sahip olanıdır.

Fakat her karenin bütün detaylarını kayıt ettiği için çok daha fazla data oluşturur ve daha yüksek data kaydedebilen XQD kartlara ihtiyaç duyar. 

Her karenin bütün detaylarını kaydeder ve böylece herhangi bir compression artifacts (sıkıştırılmış eserlerle) karşılaşmazsınız.

XAVC-L = Long-GOP Compression 12 Bit = 4:4:4 .mxf
XAVC-L = Long – GOP Compression 10 Bit = 4:2:2
XAVC-L = Long – GOP Compression 8 Bit = 4:2:0 (SONY FS5'de 4K kayıt yaparken)
XAVC-L 4 K kayıt yapabilmek için maliyeti daha ucuz olan SDXC kartları tercih eder.

XAVC-I’a göre hafıza kartınızda daha az yer kaplar ve böylece maliyeti daha düşük olan örneğin SDXC kartlara kayıt yapma olanağı sağlar.

Fakat çalışma prensibi XAVC-I’a göre çok daha farklıdır.

XAVC-L ilk karede bütün detayları wrapper’a gönderir ve 2. kareden sonra akıllıca davranıp sadece hareket eden nesnelerin detaylarını kaydeder.

Fakat post prodüksiyonda dosyanın sıkıştırılmış olmasından ve her karede bütün detayları ilk kareden alması gerektiğinden bilgisayarınızı oldukça zorlar.

XAVC-S
8 BIT 4:2:0
.mp4

XAVC-S, daha çok videolarını hobby amaçlı çeken kişiler için tasarlanmış bir kodektir.

XAVC-S’i ele aldığımızda XAVC-I ve XAVC-L’ye göre post prodüksiyonda çalışması çok daha rahat.

Başlıca sebepleri:
     Daha az data
     Düşük renk gamması

Kurgu programı geliştiren firmalar, .mp4 kodeklerin yaygın kullanımından dolayı programlarını ona göre geliştirirler.

Post prodüksiyonda tıkanıp kalma

XAVC kodek formatında olan dosyalar H.264’ü temel aldığından, kurgu ve renklendirme yapılması gerektiğinde bizi oldukça uğraştırır.

DaVinci Resolve programında renklendirme yapacağınızı varsayarsak, tam çözünürlükte gerçek zamanlı olarak oynatabilmesi için, sistem CPU'nuz gerçek zamanda video verisini çözebilir ve bellekte 32 bit YRGB alanına genişletebilir olmalıdır.

Peki çalışması neden bu kadar zor?

Cevap gayet basit dostlar, sıkıştırılmamış ham dosyaların sıkıştırılmışa göre CPU’nuz için dekode edilmesi ve oynatılması çok daha rahat. GPU’nun videoyu işleyebilmesi için CPU’nun öncelikle sıkıştırılmış olan medya dosyasını dekode etmesi gerek.

H.264 söz konusu olduğunda, bu hesaplama açısından yoğun bir görevdir. Renklendirme programların XAVC veya XAVC-S'nizi tam çözünürlükte gerçek zamanlı olarak oynatması için, sistem CPU'nuz video verisini çözebilir ve bellekte 32 bit YRGB alanına genişletebilir olmalıdır gerçek zamanda.

Tüm bu verilerin sıkıştırmasını çözmek, kod çözmek ve daha sonra üretmek CPU'nuzun bir hayli yorulmasına ve GPU işlemcinize değil veri bilgisayarın iyice yavaşlamasına hatta bazen kilitlenmesine bile neden olabilir.

Çözüm ilk önce kaynak medyanın renk alanı, renk bit derinliği veya kroma alt örnekleme şemasına bakmaksızın sıkıştırılmamış 32-bit kayan nokta YRGB alanına kaynak medyanın sıkıştırmasını açmalı ve çözmelidir.

Ekran kartınız ne kadar güçlü olursa olsun medya dosyalarının playback edilebilmesi için CPU ve GPU için çok daha rahat okunabilir halde olması gerek.

CPU = Central Processing Unit / Bilgisayarın İşlemcisi
GPU= Graphic Processing Unit / Ekran Kartının İşlemcisi

Trancode Et 

Kurgu ve renklendirme programlarınızın XAVC kodekli dosyalarla rahat çalışmasını istiyorsanız.

Dosyaları transcode (dönüştüreceksiniz) edeceksiniz.

Popüler kodlar:

MAC
     ProRES : Apple Mac kullanıcılarının tercihi.
     4:2:2 veya 4:2:0 renk derinliğine sahip bir formatta çalışmak için:
     ProRes 422 HQ 

     4:4:4 renk derinliğine sahip ve HDR özelliği olan bir formatta çalışmak için:
     ProRes 4444/4444 XQ

Windows
     HD olarak çalışacaksanız 
     DNxHD 220 –4:2:0 veya 4:2:2 çıkış alırsınız.
     DNxHD 220x –4:2:2 çıkış alırsınız.
     DNxHD 4444 – 4:4:4 çıkış alırsınız.

     4K
     DNxHR HQX – 4:2:0 veya 4:2:2 çıkış alırsınız.
     DNxHR 444 – 4:4:4 HDR’a uygun çıkış alırsınız.

Catalyst Browse, XAVC kodekleri ön izleme ve dönüştürmede de gayet başarılı, ücretsiz bir program.

Daha detaylı sorularınız için bana e-mail yolu ile de ulaşabilirsiniz.

YAZAR HAKKINDA
Bari Baykal
bari@flexymedia.com
Önceki Makale
LOG mu, REC-709 mu?
Yorum Yap
Yorumunuz :
Kalan: 250  
Adınız :
E-Posta Adresiniz :
Yorumlar
Şu an yorum bulunmamaktadır.