Önce 2018 yılındaki bana göre en önemli olan ve önümüzdeki yıllarda medya endüstrisini şekillendirmeye devam edecek değişikliklerden bahsetmeden 2019 için neler beklediğimi anlatmamın doğru olmayacağını düşünüyorum.
2018 yılında halkın medya tüketme şeklinin değişim hızı ivme kazandı. Aboneli isteğe bağlı görüntü (SVoD) artık yeni ve heyecan verici bir televizyon izleme yöntemi değil, ama abone sayısı ilk olarak geleneksel Pay TV izleyicisi sayısını yakalayıp geçti. 765 milyon kişi Netflix ve Amazon Prime gibi platformlar üzerinde içerik seyrediyor.
Görsel Kaynak: Sony
Medya tüketmenin sadece yöntemi değil, yeri de değişti; Netflix’te izlenen içeriğin artık %20’si cep telefonlarından seyrediliyor. Telefonda televizyon izlemek 2018 yılında başlamamış olsa da, bu eğilimin geniş bir nüfus tarafından benimsenme eğilimini görmek etkileyici idi.
Görsel Kaynak: Sony
Daha kaliteli içerik beklentisi
Gittikçe daha fazla tüketicinin evlerinde 4K içerik talep etmeleriyle birlikte 4K yapım uygulamada zorunlu endüstri standardı haline geldi. Futuresource Consulting firmasının Worldwide TV Market Report araştırmasına göre 2018 sonuna kadar 80 milyondan fazla 4K UHD TV satıldı ve bunların %60’ında yüksek dinamik aralık (HDR) teknolojisi var.
Bunlar 2019’da neler getirecek?
1. Sanal yapımın evrimi
5G teknolojisinin denenme sürecinin ortalarına geldik ve bu sadece izleyicilerin mobil seyredebilme olanağını etkilemekle kalmayıp, içerik yakalama yolumuzu da geliştirecek.
Sanal yapımcılığın avantajlarından şimdiden birçok prodüksiyon şirketi yararlanmaya başladı, ve mobil bağlantıların gelişmesi 2019 yılında sanal yapım alanındaki olanakları daha ileriye taşıma
potansiyeline sahip. Bulut ve sanal yapım hizmetlerinin benimsenmesindeki artış sadece ekiplerin sahada çalışma biçimlerini değiştirmekle kalmayıp, yapımların finanse edilme yolunu da değiştirecek. Bulut hizmetleri tipik olarak operasyon giderleri (OPEX) engelini alçaltıyor. İçerikler her zaman ve istenen yerden yaratılabildiği, paylaşılabildiği, üzerinde işbirliği yapılabildiği ve yayınlanabildiği için, gittikçe daha fazla prodüksiyon merkezi olmayan içerik yaratmanın (Decentralised Curation) avantalarından yararlanacak.
Görsel Kaynak: Sony
2. Veri bilgili yapımlardaki patlama
PwC’ye göre veri trafiği düzeyleri 2022 yılında %22,3 artarak 398 trilyon megabayta erişecek.
Henüz 2022 veri düzeyleriyle ilgilenmiyor olabiliriz, ama 2019 yılında üretilecek veri seti miktarının izleyiciler, tüketim, içerik ve prodüksiyon yöntemleri üzerindeki anlayışı yükselteceğini ve bunun da internette görüntü izleyen insan sayısının artışıyla olacağını biliyoruz. Yukarıda belirtildiği gibi, gelecek yıl 5G’nin çıkması daha yüksek kaliteli ve çok miktarlarda görüntü içeriğinin izlenmesini sağlayacak.
Ama asıl ve belki de apaçık ortada olan tahmin konusu, bu verilerin medya endüstrisinde daha fazla yapay zekayı (AI) nasıl arttıracağı.
2019 yılında tedarik zincirinin içerik yaratma ucunda daha fazla yapay zeka kullanılacak. Sadece daha fazla işlemin ve iş akışının otomatikleşmesinde değil, çekimde, ön çalışmalar ve post prodüksiyonda da kullanılmasıyla çok platform üzerinde dağıtım süresi kısalacak ve istenen bir izleyici davranışı verisi tercihine göre önceden içerik yaratılabilecek. Yeni yapımlardan ve izleyici davranışlarından üretilen dev miktarlarda üstverilerden sadece yapay zeka yararlanıp eğilimlere ve görüşlere göre daha da fazla içerik yaratılmasına imkan sunabilir.
3. Medyada karma gerçeklik
Yapımcılıkta sadece yapay zeka değil, karma gerçeklik (Mixed Reality) de rekabet ortamında izleyicilerden daha fazla ilgi ve bağlılık görmek için daha özgün ve kişisel deneyimler sağlamak isteyen içerik yaratıcıları için önemli bir konu olmaya devam edecek.
Gittikçe daha fazla sayıda kişinin internette görüntü izlemesi nedeniyle, büyük ölçekli Netflix’ten YouTuber’lara kadar her düzeyde içerik yapımcıları izleyicilerin dikkatini çekmek için yarışıyorlar.
Görsel Kaynak: Sony
Sanal gerçeklik (VR) teknolojisi hızla daha gelişmiş ve ucuz bir hale dönüşerek, çok daha yaygın kabul görüyor (aşağıdaki grafik). Bu yaygın benimseme, karma gerçekliğin yeni ve uygulanması mümkün bir eğlence platformu olmasının yolunu açacak. Geçtiğimiz yıl karma gerçekliğin çıkışına baktığımızda neden en hızlı gelişen kazanç alanlarının VR ve OTT (OTT; over-the-top medyanın kısaltması olup, Netflix ve Amazon Prime gibi internet üzerinden bağımsız bir hizmet olarak medya dağıtımını ifade ediyor) olduklarını görüyoruz.
Görsel Kaynak: PWC
2018 yılında hem Sky hem BBC ile çalışmanın mutluluğunu yaşayıp ikincil ekran hizmetleriyle daha fazla seyirci ilgisi elde etmelerine yardımcı olduk. PlayStation VR ile sanal gerçeklik yoluyla canlı spor görüntüleri sunarak izleyicileriyle bağlantı kurmalarını sağladık.
4. Geleneksel olmayan medya yapımcılarındaki artış
İnsanların evlerinde 4K UHD içerik eğlencenin ölçütü haline geldiği için, dinamik ve uygun maliyetli olarak dev bütçeli işleri çekebilen teknolojiler 2019 yılında piyasaya çıkmaya devam edecek.
Daha uygun maliyetli teknolojilerin üretilmesiyle, daha fazla geleneksel olmayan markanın medya ve eğlence şirketlerinin tipik olarak çekmeye çalıştıklarıyla aynı izleyicilerin ilgisini çekmek için içerik yarattığını göreceğiz. Bu nedenle içerik kontrolünün geleceği, eski yöntemleri kullananların tersine izleyicilerin istediklerini sunmaya yönelik kendini konumlandıranların elinde olacak.
Sony’nin içinde bulunmaktan gurur duyduğu Netflix Post Technology Alliance Program gibi güç veren işbirlikleri gelişecek ve piyasaya yeni oyuncular çıkacak.
5. Bilgili uzman gereksinimi
2019 yılında ileri düzeyde bilgili uzmanlar medya endüstrisinde çok değerli olacak. IT teknolojisi, IP üzerinden görüntü, dijital dağıtım, çok platformlu izleyici gibi konularda bilgili yayın mühendisleri çok rağbet görecek.
Endüstri 2019 yılında dönüşmeye devam ettikçe dernekler, kuruluşlar ve birliklerin sadece standartları belirlemek değil bilgi paylaşımı yapmak için de işbirliği yapmaları şart olacak. Her bir medya ve içerik organizasyonu, danışmak, desteklemek ve açıkçası bu yolda beraber yürümek için çözüm ortakları arayacaklar.
2019 bir dönüşüm yılı olacak ve medya kuruluşları ile endüstri satıcıları arasında daha fazla yeni çözüm ortaklığı, dinamik ve esnek çözümler sunarak norm haline gelecek
Stuart Almond / Sony Professional, Europe Pazarlama ve İletişim Başkanı