Fuji Rock Festivali, 1997’den bu yana Japonya’nın en büyük açık hava rock müzik festivalidir. Japonya, Niigata Eyaleti, Yuzawa’daki Naeba Kayak Merkezi’nde, üç gün boyunca, dünyanın farklı yerlerinden gelen sanatçıları görmek için yaklaşık 120.000 kişi toplanıyor. Etkinliğin 20. yılına damga vurmak için organizatörler, birçok yeni sanatçı için başarıya giden yola geçit olmuş meşhur “Rookie A Go-Go” sahnesini YouTube’da yayınlamaya karar verdi. Performanslar, gece yarısından hemen önce başlayacak ve sabah 5’e kadar devam edecekti. Prodüksiyon ekibi, etkinliğin hakkını vermek için, rüzgara ve yağmura rağmen sorun çıkarmadan çalışan Sony FS serisi kameraları kullandı.
Bu zorlu üst düzey prodüksiyonun hikayesinin tamamını öğrenmek için prodüktör Kazuya Minari, yönetmen Daisuke Fujii, görüntü yönetmeni Takashi Miyaburo ve görüntülerden sorumlu Norimaki Furuya ile konuştuk.
“Oradaymış” hissini yaratmak için, yakın çekimlerin yanı sıra odağı sanatçıların jestlerine kaydıran çekimleri hedefledik. FS7 II’nin düşük alan derinliği özelliği bu çekimleri yapmamıza gerçekten çok yardımcı oldu.
Tayfunun ortasında 20. yıl festivali
Minari: Özel konuklar, özel programlar ve ilk YouTube canlı yayını ile Fuji Rock’ın 20. yılı olduğu için bu festival beni çok heyecanlandırmıştı. Rookie A Go-Go’da sahneye çıkan sanatçılarla ve YouTube’un yeni çıkan sanatçıları destekleyen programı “YouTube Music Oturumları” ile yakın iş birliği içinde çalıştık. Rookie A Go-Go performansları, gecenin geç saatlerinde, ana sahnedeki performanslar biter bitmez başladı ve sabahın erken saatlerine kadar devam etti.
İkinci gün, Japonya’ya bol bol yağmur ve şiddetli rüzgarla birlikte tayfun geldi. Tabii ki ekipmanlar için biraz endişelendik ama durmadık. Koşullara rağmen, sanatçılar ve izleyiciler eğleniyorlardı ve bence ekipmanların performansı da iyiydi.
Bu çekim için Sony FS serisini seçtik çünkü yönetmenimiz ile görüntü yönetmenlerimizin tercihi buydu ve bu kameraları sahada çokça tecrübe etmişlerdi. Bence bu ekipmana olan güvenimiz, bu çekimdeki performansıyla meyvesini verdi!
Festival atmosferini yakalamak
Fujii: Üç FS7 II, dört FS7 ve iki FS5 olmak üzere toplam 9 kameradan oluşan çoklu kamera kurulumu kullanarak çekim yaptık. FS7 II’ler ve FS7’ler, ana kameralar veya sahne kameraları olarak kullanıldı ve çoğunlukla tripod üzerindeydi; kameralardan biri ise uzak kamera olarak kullanılmak üzere vince monte edilmişti. FS5’ler mobil kullanıma son derece müsait olduğundan, atmosferi yakalamak için bunları kalabalığın arasına götürdük, çoğunlukla elde taşıdık veya tek ayağa monte ettik. Ekipmanların hepsinde Sony G lensleri kullandık, arka FS7 II’ye de 100-400 mm lens monte edildi. Sahnede 70-200 mm lensleri, yanlarda ise 18-110 mm lensleri kullandık. Hareketsiz lens için büyük bir sensörü olan FS7 II’yi kullandık çünkü eşsiz görünümünden ve üstün ergonomisinden yararlanarak gerçekçilik ve atmosfer hissi yaratan bir çekim oluşturmak istedik: Bu konuda başarılı olacağını biliyorduk.
Tabii ki güvenebileceğiniz bir kamera istersiniz ve bu sefer bizde olduğu gibi, çok sayıda kameramanınız varsa herkesin bildiği kameraların olması önemli bir faktördür. FS Serisi, bu kamera kategorisi için pratikte standart haline gelmiştir.
Uzun bir çekim için format seçenekleri
Fujii: 50 Mb/sn. ve 23,98p’de XAVC L kullanarak HD kayıt yaptık. Aslında 4K çekim yapmak istemiştik ama çekimin uzunluğu, ortam değiştirme süresinin sınırlı olması ve çok sayıda kamerayla yapılan çekimleri düzenleme gerekliliği nedeniyle bu kodeği seçtik. Post prodüksiyonda HD’ye montaj yapacağımızı da hesaba kattık ve sadece geniş kamerada 4K çekim yaptık.
Ayrıca sanatçıların performanslarını bütünüyle kaydettiğimiz için ağır çekimden de büyük oranda kaçındık ama bazı bölümleri 59,94p’de kaydettik. Bu sayede post prodüksiyonda 2,5 kat yavaşlatabildik ve bunun için S-Log3 ile çekim yaptık. Sadece Sony Premiere tarafından sağlanan, geçerli 3D LUT’ta ince ayarlar yaparak düzenleme yaparken aynı anda atmosferik bir görünüm elde etmek ve S-Log3’ün geniş dinamik aralığını kullanabilmek gerçekten çok faydalıydı. Bunu RAW çekimle de yapmanın bir yolu var ama bizim yaptığımız gibi 15 sanatçı grubunu 9 kamera ile kaydederken ve tazeliğini kaybetmemesi için düzenlemeyi çabucak yapmamız gerekirken, XAVC ile S-Log’un kombinasyonu çok daha hızlı ve kolaydı.
FS7 II ile esnek çalışma
Miyaburo: Alan aynı gün düzenlendi, bu yüzden bu prodüksiyonda gerçekten kameramanların deneyimine ve sezgisine güveniyorduk. Tabii ki canlı performanslar ve müzik videoları alanında uzman kameramanları bir araya getirdiğimiz için çok endişelenmedim. Sanatçıların performansları önceden konuştuğumuzdan çok farklı olsa da, deneyimleri sayesinde kameramanlar istediğimiz çekimi yapmak için gerektiğinde kendilerini uyum gösterebildi ve bu da gerçekçilik hissine katkıda bulundu.
Bu çekimde bir sürü kameramız vardı, aslında ben de bir kamera kullanıyordum ve bunun esas nedeni, gerçekten konserde, kalabalığın içinde olma hissini ve onların heyecanını ve coşkusunu yakalamaktı. Ayrıca her sanatçının kendine has performansını tam olarak yansıtacak şekilde çekim yapmak istiyorduk.
Başta FS7 II’leri tripodlara monte ederek nispeten sabit bir çekim yapmayı planlamıştık. Ama alanı gördükten sonra, daha dinamik bir his yaratmak için FS7 II’leri elde tutarak çekim yapmaya karar verdik. FS7 II’ler bunun için idealdi, bel hizasından bile çekim yapmak gerçekten çok rahattı. LCD monitörü görmenin kolaylığından da çok etkilendim. Her açıdan kolayca görülebilmesi bize çok yardımcı oldu, özellikle de birçok farklı açıdan çekim yaptığımız sahnede.
FS7 ile elde çekim
Furuya: Elimde FS7 II ile kalabalığın tam ortasında çekim yapıyordum. Hareket ve atmosfer hissi içeren bir çekim yapmak istiyordum, kameramı kalabalığın heyecanını aktaracak şekilde kullanmaya dikkat ediyordum, hatta sanatçıları üzerlerine düşen izleyici siluetleriyle bile gösterdim.
Kalabalıkta hareket ederken, genellikle ışığı kapatıp karanlıkta hareket edersiniz, bu yüzden harici monitörü bağlamak yerine FS7 II’nin monitörünü kullandım. Monitörün boyutu ve parlaklığı tam olması gerektiği gibiydi. Özel bir donanımla kalabalığın ortasında çekim yapıyorsanız çevrenize özel dikkat göstermeniz gerekir. Yani FS7 II’nin benim için esas avantajı, donanım olmadan omzumda taşırken kompakt olmasıydı.
Fujii: Harici monitörler ve harici kayıt cihazları kullanmayı düşündük ama açık havadaydık ve çekim gününe kadar alanın nasıl olacağını bilmiyorduk. Yağmur ihtimalini de hesaba katarak mümkün olan en basit kurulumu seçtik. Gerektiğinde yağmur siperi kullanabilirdik ama FS7 II’yi seçmemizin nedenlerinden biri toza ve yağmura karşı dayanıklılık performansı oldu. Yani tayfun geldiğinde, kapaklardan yağmur girse bile kameraların sorun çıkarmadan çalışacağına güvenebilirdik.
Furuya: Yağmur sağanağa döndüğünde bile FS7 II’nin özenle üretilmiş lensi sayesinde net görebiliyordum. Yağmurun dışında toz bulutları ve kalabalıktan sıçrayan çamur vardı ama hiç sorun çıkmadan çekim yapabilmem FS7 II’nin ne kadar güvenilir olduğunu anlamamı sağladı.
S-Log ile yaratıcı ifade
Fujii: FS serisi kameralar sağlam ve ergonomik olmanın yanı sıra görüntü kalitesi konusunda da gerçekten çok iyi. Sanatçılar genellikle hızla gezinirken karanlık sahne fonunun önünde vurgulu oluyordu, yine de yakalanan görüntülerin kalitesinde hiçbir sorun, hiç bloklanma yoktu ve karanlık alanlarda o kadar az gürültü vardı ki post prodüksiyonda bunlarla ilgilenmemiz bile gerekmedi.
Ayrıca S-Log’dan da faydalandık ve avantajları çok hoşumuza gitti. Örneğin, kırmızı spot ışığının sanatçının üzerinde olduğu bir sahnede, görüntü normalde kırmızının her tarafa yayılmasıyla düzleşir. S-Log ile, post prodüksiyonda çok daha fazla esneklik elde ettik ve tonlama sırasında yeşili yükseltip kalabalığın beyaz ışığının gitarın beyaz kısmından yansımasını ortaya çıkararak gerçek gibi gelen, çarpıcı bir görüntü ürettik.
Furuya: FS7 II, net ancak çok film gibi gelmeyen sinematik bir çekim yapıyor, bu yüzden bence canlı performans çekimine çok uygun. Bu etkinlikte, bence sinematik hissiyatı yüksek bir kamerayla çekim yapsaydık amacımıza ters düşmüş olurduk.
Alanın atmosferini yansıtmak
Fujii: Rock festivali olduğu için, düzenleme sırasında yoğun hareketi ortaya çıkarmamızı sağlayacak şekilde kamerayı serbest bıraktığımız kısımlar oldu. “Oradaymış” hissini yaratmak için, yakın çekimlerin yanı sıra odağı sanatçıların jestlerine kaydıran çekimleri hedefledik. FS7 II’nin düşük alan derinliği özelliği bu çekimleri yapmamıza gerçekten çok yardımcı oldu.
Furuya: İzleyicilere nispeten yakın yerlerde çekim yaparken, alan derinliğini düşürmek için diyaframı bilerek biraz açtım ve fonu odak dışında olan bir görüntü ürettim. Böyle şeyler yapabilmek büyük sensörlü FS serisinin özelliklerinden sadece biri.
Miyaburo: Hem sahne kameralarından hem de geniş kameralardan sorumluydum ve her ikisinde de diyaframı biraz açarak çekim yaptım. Ayrıca görüntü yönetmeni olarak tüm kameramanlardan her sanatçıya “anlamlı” gelecek çekimler yapmasını istedim. 6-7 kişiden oluşan bir grubun dizilebileceği bir durumda, nereyi hedef alacağınızı ve bunun nasıl bir atmosfer oluşturacağını düşünün. Bu kadar çok kamerayla, hepimizin FS serisi kameralar kullanması sayesinde, çeşitli yorumlar üretebildiğimizi düşünüyoruz.
Geriye dönüp projeye bakmak
Minari: Gecenin geç saatlerinde, şiddetli rüzgar ve yağmurla boğuştuğumuz bu projede, koşulların çok da iyi olduğunu söyleyemem. Ama bence başarımızda büyük pay, deneyimleri ve yetenekleriyle FS serisinin güçlü yönlerinden en iyi şekilde faydalanan yönetmene, görüntü yönetmenine ve kameramanlara düşüyor. Hepimizin FS serisini kullanması, çabucak kayıt yapmamızı ve yönetmenin gerçekçilik ve atmosfer hissi yansıtan bir çekim oluşturma hedefini gerçekleştirmemizi sağladı. Bence net görüntüleri ve alanın heyecanını yansıtmayı başaran bir prodüksiyon oldu. Ayrıca FS serisine olan güvenimi daha da arttırdı; belki vaktinden önce konuşuyorum ama sonraki modelden de aynısını bekliyorum…