Rap şarkıcısı Dominic Fike, What Could Possibly Go Wrong adlı yeni albümünün ilk tanıtımını bir uçaktan atlayarak yaptı ve bu macerasını Dominic Fike Presents: Fight or Flight başlıklı YouTube videosunda paylaştı. Jimmy Fallon’un sunduğu The Tonight Show programında müzisyen konuk sanatçı Trevor Daniel, bir balonla göğe yükseldi. Ses kayıt uzmanı Jack Goodman’in hem Fike’ın atlayışı hem de Daniel’ın yükselişi öncesinde, sırasında ve sonrasında kesintisiz ses kaydetmesi gerekiyordu. Fike’ın videosunda eski UM400a vericilerle UCR411a alıcılardan oluşan kitini Lectrosonics MTCR minyatür zaman kodu üreteci ile tamamladı. The Tonight Show programında ise Daniel’in gösterisinin kesintisiz kaydını bir HMa verici ve geniş bantlı Venue2 alıcı ile gerçekleştirdi.
Goodman kayıttan şöyle bahsetti: “Fike’ın çekimi hakkında Los Angeles’taki Trew Audio firmasından arkadaşlarla konuştum ve gövdesine bir kaydedici yerleştirmemiz gerektiği açıkça ortadaydı. SMPTE sıkışma senkronizasyonu (jam sync) uyguladıktan sonra zaman kodunu sürdürmesi gerekiyordu. Son derece küçük boyutlu olması da artı puan olacaktı. Bir MicroSD karta 24 bit/48 KHz çözünürlükte Broadcast WAV dosyaları kaydeden MTCR, tüm bu gereksinimleri karşılıyordu.” Goodman, Fike’ın uçağa ilk adımını atmasından yere inmesine dek sesin akışını nasıl gerçekleştirdiğini açıkladı: “Kablosuz mikrofon yere inişi dışında bütün işi gördü. O anda ise söylediği her şeyin yanı sıra rüzgâr ve paraşütün açılışı gibi ortam seslerini de yakalamamız gerekiyordu. Bir GoPro’nun sesi bize istediğimizi veremezdi. Dominic’i hem MTCR hem de vericisine sinyal sağlayan bir Sanken COS-11D yaka mikrofonu ile kaydettik.”
Bir hava atlayışında herhangi bir anı tekrar çekme şansı olmaz, ve kişinin sonik ortamı üzerinde hiçbir kontrolünüz yoktur. Goodman MTCR’nin ikili kayıt modunun onları bu duruma nasıl hazırladığından bahsetti: “Bir defada biri 18 dB daha az kazançlı olan iki parça kaydediyor. Dominic atladığında ne kadar yükseklikte bir sesle çığlık atacağını bilmiyordum. Paraşüt açılırken ne yükseklikte ses çıkaracağını bilmiyordum. Bizi nelerin beklediğini bilmiyordum ve sadece tek bir şansımız vardı. Bu iki malzeme arasında birinin ne olursa olsun post prodüksiyonda işe yarayacağını biliyordum. Bu özellik bu çekimi yapabilmemiz için şarttı.”
MTCR’nin güvenilir senkronizasyonu da önemliydi. “Asıl işim post prodüksiyon miksi. Doğru zaman kodu önemli. MTCR, Sound Devices 633 ve kameralara bir Betso Box’tan SMPTE sıkışma senkronizasyonu uyguladık ve MTCR’nin toplam üç saat çalışması gerekiyordu. Lectrosonics kaydediciler sıkışmalı zaman kodunu sürdürmede rakiplerinden daha kararlılar.”
Sonuçlar Goodman’in beklentilerini aştı: “Atladığında iletim mesafesi beni şaşırttı. Çığlığını yaklaşık 30 metreye kadar duydum, ama sinyal 90 metreyi aşana dek kesilmedi. Elbette tüm bu sesler MTCR’ye gitmeye devam etti. Hiçbir şeyin kesilmemesine şaşırdım.”
The Tonight Show programındaki göğe yükseliş potpurisinde Goodman Kristal netliğinde ses yakalayabilecek mikrofon kullanmak zorundaydı. “Sadece tek bir şansımız vardı ve bunu kaçırma lüksümüz yoktu. Bu sese sadece post prodüksiyon için değil, yerde çalmakta olan yaylı çalgılar dörtlüsündeki müzisyenlerin monitörleri için de ihtiyacımız vardı. Şarkının ortasında Trevor balona bindi ve yükseldi. HMa oldukça basit dinamik mikrofona, sanırım bir Beta 58a’ya bağlıydı ve iletim mesafesi beni şoke etti. Goodman’in birlikte çalıştığı Sean Hokanson balonun sepeti içerisinde gizlenerek yedek birer alıcı ve verici çalıştırdı, Joseph Fiorillo is ek bir ses miksi sağladı. İş bitince yedekli çalışmaya gereksinim olmadığını gördük. Belki de görüş alanımızın (LoS) engelsizliğindendir, ama balon bir buçuk kilometreden uzağa gittiğinde bile sinyalde bozulma olmadığına yemin ederim. Trevor’un ‘Bizi şu anda duymalarının imkânı yok, değil mi?’ dediğini bile duyduk. Diğer iki miks ve playback mühendisi çok etkilendiler.”
Goodman, Lectrosonics’lerin sağlamlıklarını da onayladı: “Ürünleri kaç kere düşürdüğümü hatırlamıyorum bile. Onları uçaklardan aşağı atmanın yanı sıra, kır motosikletlerinde ve yağmur altında çamurlu dev kamyon rallilerinde de kullandım. Önemli bir çekimde biri ses donanımı el arabama çarptı ve her şeyi yere devirdi. Beş adet UCR411a alıcı vardı ve hepsi betona çarpmasına rağmen çalışmaya devam etti.”
Lectrosonics ürünleri hakkında ayrıntılı bilgi için 0212 259 79 71 numaralı telefondan Radikal Elektronik’i arayabilirsiniz.