Annette, ilk gösterimini 2021 Cannes Film Festivali’nde yapan ve en iyi yönetmen (Leos Carax) ödülünü kazanan, eşsiz ve düşsel bir müzikal. Filmde Adam Driver, Marion Cotillard tarafından canlandırılan bir opera sanatçısına aşık olan bir stand-up komedyeni rolünü oynuyor. Komedyen acımasız, agresif bir performans sergilerken, opera sanatçısı bir zarafet ve güzellik abidesi. Kadının şöhreti yükselirken adamınki giderek düşüyor. Orijinal hikaye, senaryo ve müzik, belki de daha çok pop ikilisi Sparks olarak bilinen Ron ve Russell Mael’e ait.
Carax, müzik kadar özgün görseller sağlamak için, bir kez daha Tanrılar ve İnsanlar ile César kazanan ve (her ikisi de Sony F65 ile çekilen) The Innocents ve The Guardians’ın yanı sıra 2012’de Kutsal Motorlar filminde Carax ile yaptığı etkileyici işbirliği ile ödüle aday olan, beğenilen görüntü yönetmeni Caroline Champetier’ye (AFC) başvurdu.
Renk mücadelesi
Champetier, “Senaryoyu okuduktan sonra, ‘Oh la la,’ dedim,” diye hatırlıyor. “Film, beş salonda geçecekti, hep gece olacaktı, yani bol bol siyah görülecekti. Bu da bir sınavdı. Renk gerçekten karakterlere, hikayeye ve mekanlara uygun. Sadece belirli bir temaya uygun belirli bir renk de değil, her farklı rengin birçok nüansı, derecesi var. Sony VENICE’i seçmemin nedeni de buydu. İki buçuk saatlik filmin tamamında siyahları korumak için, renklerle mücadele etmeniz lazım.”
Champetier’nin uzun süreli ortağı ve 1. Yardımcı Kamera operatörü Inès Tabarin, kamera testlerine yoğun bir katılım gösterdi.
“Önemli olan, Sony VENICE’in siyahlara nasıl tepki verdiğini görmekti. Özellikle çift ISO ile, iç mekanlarda ve açık havada bir sürü test yaptık; ayrıca Astera gibi ışıklarla da birçok test yaptık ve karanlıkta ve daha aydınlık alanlarda rengi nasıl pozlamamız gerektiğine baktık. Böylece 2500 ISO tabanının, karanlık bir ambiyans için en iyisi olduğuna karar verdik. Açık havada (gündüz) ise 500 ISO tabanıydı.”
Champetier, “cildin pozlamasını, siyahların pozlamasını ve ayrıca çekim değişikliklerini sürekli kontrol ettiklerini” söylüyor. “Filmin tamamında devamlılığı işte böyle koruduk. Tüm ekip pozlamanın farkındaydı. Bizi zorlayan ve heyecanlandıran bir şey de dört aylık çekim sırasında, çok ama çok farklı mekanlarda, siyahları nasıl aynı seviyede tutacağımızdı.”
Dizi dizi
“Ben bir filmi bütün olarak düşünmüyorum. Filmi dizi dizi ayırarak düşünüyorum. Her dizinin hareket etmek için kendi aracı var.”
“Sürekli bir sabit kamera operatörü olması, daha kolay ama aynı zamanda daha tembel bir yaklaşım olurdu. Leos … sürekli olmasını çok isterdi. Ama bence, ‘Hayır Leos, öyle yapamayız, bazı bölümlerde eskiden olduğu gibi çalışmayı deneyelim,’ demek çok ilginçti.”
“Böylece raylarda kamera aracıyla… bu şekilde çok güzel çekimler yaptık. Kamera araçlarında kamera hareketleri konusunda çok zeki olan Godard veya Doillon gibi yönetmenlerle uzun süredir çalıştığım için, bunun Leos’a sunabileceğim özgün bir özellik olduğunu düşünüyorum. Yani kendi yöntemimle filme daha klasik bir şey katmış oldum.”
“Ve bence bazı dizilerin hareketin durup tekrar başlayabilmesi için daha soğuk olması çok önemli. Çünkü sabit kamerayla duramazsınız. Her zaman hareket eder ve durduğunda da yüzüyormuş gibidir… Bence klasik hareketlerin yapılması hala çok önemli.”
VENICE uzatma modu
VENICE’in ayırt edici avantajlarından biri, genellikle Rialto olarak anılan CBK-3610XS Uzatma Kitidir; bu kit, kamera kafasının bir kablo kullanılarak gövdeden 5,5 m’ye kadar ayrılmasını sağlıyor. Champetier, özellikle de sahne şovu gibi pivot sahnelerde ve çocuk odası veya fırtınadaki bir tekne gibi kısıtlı alanlarda bu avantajın çok kullanışlı olduğunu düşünüyor.
Champetier şöyle söylüyor: “Henry’nin şovları sırasında, Inès’ten ana kamerayı, peşindeki yakınlaştırma ile birlikte ray üzerinde kullanmasını istedim. Ayrıca hem sabit kamera operatörümüz hem de kamera operatörümüz olan Jo Vermaercke’den salonun ön sırasında, Rialto ile Henry’nin yakın çekimlerini yapmasını istedim. Bunu yaparken kalabalığın içindeydi.”
“Prodüksiyon boyunca CBK-3610XS sadece dört-beş defa kullanıldı ama mümkün olduğunu bilmek çok önemliydi.”
En güzel gün
Bu kadar yaratıcı bir çekime geri dönüp bakınca, en beğenilen sahneyi seçmek kolay değil ama her ikisi için de ilk gün ön plana çıkıyor.
Tabarin, “Büyük bir gündü,” diye hatırlıyor, “Adam [Driver], çocuk oyuncu ve bir sürü figüran vardı; tiyatro salonundaydık, canlı müzik vardı, kulise girdik, sahneye çıktık…”
İki VENICE kamera ve bir çift Alpha 7S III olmak üzere dört kamera vardı. Bu açılış sahnesi, filmin çoğunda standart olan 4K X-OCN ST ile çekildi ama havuzdaki bazı sahnelerde 6K kullanıldı.
Champetier, “Ekibimiz çok akıllıydı,” diyor, “ama kocaman bir Hollywood ekibi değildi. Ekipte Inès, ben, bir odaklayıcı daha ve öğrenciler vardı. Ve bu ilk gün, Annette’in ilk performansıydı. Karanlığın ortasında görünen bir şey. Karanlıkta küçük bir beyaz nokta.”
“Ve bence kuklanın kırılganlığı, tüm setin ve ekibin kırılganlığını yansıtıyor, gerçekten insanı duygulandıran bir şey var, Inès’in neden en güzel gün dediğini anlayabiliyorum.”