Her hangi bir projeye başlarken renk düzenleme süreci düşünülerek hareket edilmesi, uzun sürebilecek post prodüksiyon sürecini hızlandırır. Colorist, sadece renk düzenleme yapmaz. Görevlerinden bir tanesi de görüntüde oluşan sorunları en aza indirmektir. Görüntü doğru pozlanmamışsa, doğru formatta kayıt edilmemişse ya da beyaz dengesi doğru ayarlanmamışsa hatta görüntü çok fazla noise içeriyorsa tüm bu sorunları coloristin çözmesi beklenir. Ama lütfen coloristinize bu konularda fazla yüklenmeyin. O bir sihirbaz değil.
Geçtiğimiz ay görüntüye etki edecek her şeyin dikkatli planlanması gerektiğini ve hiçbir şeyin şansa bırakılmaması hakkında bir yazı yazmıştım. Tekrar etmekte fayda görüyorum. Renk düzenlemeye çekim sırasında kartlar aktarılmadan, ışıklar ve kamera kurulduğu anda, kayıt esnasında. başlamak renk düzenleme sürecini hızlanabilir. En önemlisi işin kalitesini arttırabilir. Eminim bir çok kişi ‘’biz bunu zaten biliyoruz’’ diyecek. Ama bilmek yetmiyor. Uygulamak ve geliştirmek gerekiyor.
Renk düzenleme yazılımınızın araçlarını sette çekim esnasında kullanabileceğiniz iş akışı aslında çok basittir. Kamera sinyalini video giriş aygıtı ile bilgisayarınıza girmek size çok şey kazandırır. Video sinyalini kontrol altında tutabilirsiniz. Basit gibi görünen bu yöntem tüm yaratıcı renk düzenleme araçlarının emrinizde olmasını sağlar.
Çekim esnasında renk düzenleme bize ne sağlar?
1.Dinamik aralığın korunması
Kameranızdan en iyi verimi alabilmek için doğru şekilde pozlamalısınız. Bu bir sır değil. Böylece high key sahnelerde yüksek pozlamada kayıp olabilecek parlak alan detaylarının ve low key sahnelerde ise düşük pozlamadan oluşabilecek noise/grain’lerin önüne geçebilirsiniz.
2.Renk dengesi
Genel renk dengesi ölçülebilir ve kontrol altında tutulabilir. Bu sayede baskın renk ya da color cast dediğimiz probleminin önüne geçilmiş olur.
Gözlerimiz bir süre sonra sahneye uyum sağlamakta ve objektifliğini yitirmektedir. Bu nedenle sadece vizöre bakarak pozlamayı değerlendirmek hata olur. Aslında buraya kadar yazılanlar, scope’lar kullanılarak yapılabilecek temel ölçümlerdir. Peki renk düzenleme araçlarını yine canlı olarak kullanmak bize ne sağlar?
Harici hardware yada software scopeları da sette kullanarak sinyali görüntüleyebilirsiniz.
Renk düzenleme ipucu:
Renk düzenlemesi yaptığınız iş ne olursa olsun karakterlerin (ya da önemli objelerin) renklerine odaklanın. Eğer sahnede baskın bir ışık yok ise, onların her zaman aynı tonlarda görünmesini sağlayın. Karakterin (ya da objenin) tonuna karar vermek için ise acele etmeyin. Projeyi bir bütün olarak düşünün. Sonraki sahnelere bakın. En iyi tona sahip, size referans olacak görüntüyü bulana kadar ilerleyin. Kontrast ve renk bütünlüğünü koruyun.
3.Power Windows
Görüntünün herhangi bir noktasının parlaklık değeri, kalan kısımlardan izole edilerek başka bir nokta ile karşılaştırılabilir. Karışık mı oldu ? Bildiğiniz gibi bir pencere ile oluşturduğunuz matte, sadece seçili olan alanın görüntülenmesi imkanını sunuyor.
Örneğin bir dairenin içini gördüğünüzü düşünün -ve bunu canlı görüyoruz- daireyi görüntü içerisinde dolaştırarak waveform monitörde sahnenin farklı yerlerindeki parlaklık seviyelerini görebilirim. Yani diyelim ki; iki oyuncu için ayrı ışıklandırma yaptıysam hızlı bir şekilde waveform’da farklı ışıklılık değerlerini görebilirim. Bu, gelişmiş dijital bir pozometre demek.
Renk ile ilgili tüm işlemlerin yapılabildiği portatif DIT aracı.
4.Live Grading
Özellikle LOG gamma ile çalışıldığında , düşük kontrastlı görüntü şu soruyu akıllara getiriyor ? Renk düzenleme sonrasında hangi sahne nasıl görünecek ?
Eğer renk düzenlemeye sette başladıysam, yönetmen ve görüntü yönetmenine bunu gösterebilirim. Çünkü çekim anında canlı görüntüye color correction yapılabilir. Canlı olarak yönetmen sahnesinin ne hale gelebileceğini görme imkanına sahip olur. Böylece sahne renk kontrastı daha iyi değerlendirilebilir.
Bir dizüstü bilgisayar pozlama için en büyük yardımcınız haline gelebilir.
5.Still Store
Görüntü resim olarak kaydedilebilir. Böylece farklı bir sahne ile, yada farklı bir gün aynı sahnenin devamı çekiliyor diyelim, parlaklık ve renk dengesi değerleri eşleştirilebilir.
Çünkü istediğim görüntüyü hafızaya aldığımda still store bana görüntüleri karşılaştırma ve eşleştirme imkanı sunuyor. Bu özellik postta renk düzenleme işlemini hızlandırır. Çünkü çekim esnasında yönetmenin beğendiği renk tonu var ise kaydedilebilir ve post için bir başlangıç noktası olabilir. Ya da LUT olarak da bu ayarlamayı alabilir proxyler hazırlanırken kullanılabilir.
6.Color Chart
Color chart kullanılarak sahneye özgün renk dengesi mükemmel bir şekilde yapılıp kayıt altına alınabilir. Kullandığınız yazılımın still store’unda bu ayarı organize edip saklayabilirsiniz.
Post prodüksiyonda beklenmedik sonuçlarla karşılaşmamak için, bu iş akışı daha DIT planlaması yapılırken düşünülmeli ve projeye dahil edilmelidir.
Önümüzdeki sayı görüşmek üzere.
Soru ve görüşlerinizi lütfen paylaşın.
info@leventozturk.com.tr
twitter.com/benleventozturk
instagram.com/benleventozturk
Genellikle renk düzenleme yaparken sorulan ve gülümseyerek geçiştirdiğim bir soru hakkında kısaca yazmak istiyorum. Bu çok sihirli bir soru. O da şu ; ‘’birini yapınca diğerlerine de gidiyor mu ?’’ hayır tabii ki. Colorist yüzlerce shot’ı tek tek ele alır ve düzenler. İlgi çekici bulduğum bir istatistiği de paylaşmak istiyorum. Film türlerine göre ortalama shot yani kesmeler ile oluşan ve bütünü bir araya getiren klip sayıları ile ilgili. Ortalama için 99 dakikalık bir süredeki farklı türde filmler analiz edilmiş ve ilginç sonuçlar var. En az shot 491 ile belgeselde. Romantik ve dramalarda bu sayı 869’a yükseliyor. Komedilerde 1100. (Şu an renk düzenlemesini yaptığım bir komedi filminde 972 shot var.) Korku 1267. En fazla shot sayısı ise ortalama 1913 ile aksiyon filmlerinde. Bu sayıyı aşan aksiyon filmleri de var. Örneğin Transformes Revenge of the Fallen filminde 2503 shot var. Ortalama shot uzunluğu 3.4 sn. En kısası 0.2, uzunu ise 35.8 sn.