Merhaba. İlk yazımdan itibaren gelen olumlu tepkiler beni çok mutlu ediyor. Yapmaya çalıştığım şey renk düzenleme konusunda bir arşiv oluşturmak. Çünkü ne yazık ki bu konu ile ilgili Türkçe kaynak bulmanın sıkıntısını bu işi merak eden herkes yaşıyor. Ben de yaşadım. Bu noktada Broadcasterinfo’ya bana bu fırsatı verdiği için teşekkür ediyorum. Renk düzenleme ile ilgili ilk kitabımın da bu ay okuyucularla buluşacağını düşünmek bana heyecan veriyor. İlk yazımdan itibaren sizlerle paylaştığım renk düzenleme terminolojisi, yaklaşık 600 terimin açıklandığı, renk düzenleme ile ilgili ip uçları ve konu anlatımları ile bir kitaba dönüştü. Ama durmak yok. Güzel bir başlangıç yaptık sadece. Bu bir başlangıç. Şimdilik yeni projelerin de yolda olduğunu söylemek ile yetiniyorum.
Önceki ay scope’lar konusunu bitirmiştik. Bu ayki konumuz renk düzenleme stüdyosunun nasıl olması gerektiği hakkında.
Aydınlatmanın Kalitesi
Aydınlanmış bir çevreyi, çevreden yansıyan ışık ile görürüz. Çevremizden retinamıza yansıyan bir ışık her zaman var. Işık olmadan rengin de olamayacağından önceki yazılarımızda bahsetmiştik. Bu noktada aydınlığı oluşturan ışığın renkleri algılamamıza katkısı ise kaçınılmazdır. Stüdyoda aydınlatma kritik öneme sahiptir. Aydınlatma ile ilgili ilk üzerinde durmamız gereken CRI, Color Rendering Index’dir. Renk düzenleme terminolojisinde Color Rendering Index’in tarifi şu şekilde yapılıyor;
Color Rendering Index (CRI): Ortam aydınlatmasında kullanılan lambaların, renklerin gerçek değerlerini hangi oranda gösterebildiklerinin ölçüsü. Renkler, yüksek CRI değerine sahip bir aydınlatma ile daha doğru görülebilir. Bu nedenle renk düzenleme stüdyolarında 90-100 CRI değerleri arasındaki aydınlatmalar tercih edilmelidir.
Yüksek CRI değerine sahip bir aydınlatmada kullanılan ışık ise doğrudan coloriste ya da monitöre gelecek şekilde değil yansıtılarak kullanılmalıdır. Bu yansıma genel olarak monitörün arkasından yansıyan loş aydınlatma şeklindedir. Bir renk düzenleme stüdyosunda görünen bir ışık kaynağı tercih edilmez.
Aydınlatmanın Rengi
Monitörlerin beyazı beyaz olarak gösterdikleri referans noktaları vardır ve bu da bazı standartlar ile belirlenmiştir. Bu standart genel olarak D65 dir. D65 terimi Daylight 6500K demektir. Stüdyodaki beyaz dengesi de 6500K kullanılarak sağlanmalıdır. Bir kamera ile çekim yaptığınızı düşünün, 6500K ve 3200K’lik iki ışık kaynağını kameranız beyaz olarak ayarlayamaz. Çekimden sonra görüntüde sarı ve mavi iki ışık görürsünüz. Ancak ışık dengesi sağlanır ise beyaz geri gelir. Ayrıca stüdyoda ışık sızan bir pencere de olmamalıdır. Eğer var ise siyah bir kartonla kapatabilir ya da boyayabilirsiniz.
Algı
Renklerin birbirleri ile etkileşim halinde olduğunu biliyoruz ve yan yana geldiklerinde ise algımızı etkileyebiliyorlar. Metamerizm bu konuyu inceler. Algılamamızı etkilemeyen tek renk ise nötr gridir. Bu nedenle duvarlar nötr gri ve mümkün ise tavan da siyah olarak boyanmalıdır. Nötr grinin hangi ton olduğunu ise %18 lik bir gri kartı referans alarak ayarlayabilirsiniz.
Monitör
Monitör önemlidir. Coloristin görüntüyü değerlendirdiği en önemli aracı monitördür.
Hatta bana göre bir stüdyoda en fazla yatırımı hak eden donanımdır. İyi bir monitör farklı açılardan aynı görüntüyü verebilmelidir. Mat ekranlar iyi bir seçenektir. Ayrıca mat ekranlar parlak ekranlara göre daha az kontrasttırlar. Yüksek kontrastlı parlak ekranlar siyahlardaki detayları çok iyi göstermeyebilirler. Coloristin ihtiyacı olan derin siyahlardır. İyi bir monitör kalibrasyon ile ilgili tüm ayarlamalara sahip olmalı ve çalışılacak çözünürlüğü ve farklı renk uzaylarını da desteklemelidir. Stüdyonuzda renklerinden ve kontrastından emin olduğunuz, güvendiğiniz tek bir monitör olmalı, her düzenleme bu monitöre göre yapılmalıdır.
Scope’lar
Yazılımlar kendi scope’larına sahipler. Ancak harici scope’ların yerini ne kadar alabilecekleri tartışma konusudur. Kendi işlerimde harici scope’lar ile çalışmayı tercih ediyorum. Sinyali yazılımın arayüzünde değil video çıkışının yansıması olarak görmek beni daha güvende hissettiriyor. Harici olarak kullanılabilecek donanımlar ve yazılımlar bulunuyor. Küçük bir araştırma ile size uygun olanı seçebilirsiniz.
Kontrol Panel
Bu araçlar renk düzenleme işlemlerini kolaylaştırmak için tasarlanmışlardır. Renk düzenleme yaparken görüntüye odaklanmanızı sağlarlar. Bir kontrol paneli kullanmanın en büyük ve en belirgin avantajı hızdır. Görüntünün nasıl tepki verdiğini daha hızlı anlarsınız. Renk düzenleme daha eğlenceli hale gelir. Fare ile yapılması zor olan ince ayarlamaları kontrol paneli ile rahatlıkla yapabilirsiniz. Ve şu bir gerçek ki müşteriler kontrol panellerinden etkilenirler ve işlerinin daha ciddi yapılacağını düşünürler. Ve evet, colorist kontrol paneline yatırım yapmış ise işini ciddiye alıyor demektir.
Grafik Tablet
Fareden çok daha hızlı ve yorulmadan çalışacağınız bu donanım ile fare ile yapabildiğiniz her şeyi yapabilirsiniz. Hiç kullanmadıysanız ilk başlarda zor gelebilir fakat alıştıktan sonra da bırakamazsınız. Bileğiniz ve eliniz hiç yorulmaz.
Ve Bilgisayar
Ne kadar hızlı, o kadar iyi...
İhtiyacınız olan hızlı, büyük kapasiteli diskler ve çalışacağınız çözünürlüğü destekleyen video donanımı.
Bu ay, broadcasterinfoda’ki renk düzenleme terminolojisi yazı dizisi bitiyor. Önümüzdeki ay yeni içerikler ile görüşmek üzere.
Lütfen düşüncelerinizi paylaşın.
info@leventozturk.com.tr
twitter.com/benleventozturk
instagram.com/benleventozturk