Aydınlatma Yönetmeni James Downey, son teknolojili Sportsnet Studios için sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik ve 3D alanları aydınlatma konusundaki uzmanlıkları nedeniyle ARRI SkyPanels’i seçti. 1929’da Kanada’da Hockey Night Toronto’daki Arena Gardens’tan yayın yapmaya başladığında, yerel bilet satışlarını azaltmamak için sunulan bilgiler, üçüncü oyun döneminin açıklamalarıyla sınırlıydı. Bugün, hokeyle ilgili ekonomik faaliyetin yıllık 11 milyar dolardan fazla olduğu tahmin ediliyor ve Sportsnet’in Ulusal Hokey Ligi (NHL) yayınları, Rogers Communications’ın bir parçası olan ışıltılı, özel yapım bir Toronto televizyon stüdyosundan geliyor.
Sportsnet Studios, ağın geleneksel hokey yayını, içerik prodüksiyonu ve dağıtımına yönelik yeniden tasarlanan yaklaşımının önemli bir unsuru. Sanal gerçeklik seti uzantıları, artırılmış gerçeklik ve 3D yetenekleri de dahil olmak üzere en son teknoloji, hayranları sohbete dahil eden etkileşimli, sürükleyici içerik sağlar. Kanada’daki Hockey Night’a ek olarak, bu stüdyolar Scotiabank Wednesday Night Hockey ve bölgesel NHL yayınlarına da ev sahipliği yapıyor. Gelecek planları arasında canlı National Basketball Association (NBA), Major League Baseball (MLB) ve diğer yayınlar yer alıyor.
Sportsnet Studios yayın ağının geleneksel hokey yayını, içerik üretimi ve dağıtımına yönelik yeniden tasarlanan yaklaşımının önemli bir unsuru. (Telif hakkı © Sportsnet)
Yeni stüdyo sıfırdan tasarlanırken, her türden çok çeşitli aydınlatma işlerinin emektarı olan Aydınlatma Yönetmeni James Downey Ocak 2020’de görev başındaydı. İş, Downey tarafından denetlenen iki düzineden fazla Rogers Communications stüdyo kurulumunun sonuncusu oldu. Asıl kurulum Ağustos ve Ekim 2020 arasında yapıldı.
Downey açıklama yaptı: “İtici güç hokey yayınıydı, ancak stüdyonun, örneğin Raptors gibi dahili veya diğer yayınlar için çok yönlü olması gerektiğini biliyorduk. Rogers birkaç yıldır hokey hakkına sahipti, bu yüzden mevcut stüdyodan bir şablon vardı. Ancak bu, ülke çapında çeşitli yayınlar için tasarlanmış daha çok yönlü ve dinamik bir stüdyo yaratmak için bir yenileme ve yeniden düşünme fırsatıydı. Bu yüzden setin nasıl görüneceği, masaların nerelere sığacağı ve ışıklar ile kameranın birlikte nasıl çalışacağı konusunda kabaca bir fikrimiz vardı.”
Downey: “Stüdyolara ARRI LED ışıklar koydum çünkü imkânım varsa her defasında kiraladığım şey bu teknoloji oluyor.” (Telif hakkı © Sportsnet)
Alan, bir duvarı paylaşan Stüdyo 31 ve 32 olmak üzere iki stüdyoya bölündü. Parlak siyah zemine kadar her şey, maksimum esneklik ve verimlilik sağlayacak şekilde düşünüldü. Downey, “Bu çok iyi inşa edilmiş bir alan; bir stüdyoda neredeyse 360 derece, diğerinde yaklaşık 270 derece geniş açılı çekim yapabiliyorlar, bir tür aydınlatma teknolojisi ile her açıdan kadraj oluşturuyorlar” dedi. “Herhangi bir zamanda, genellikle dört veya beş ana masa pozisyonu ve ayrıca uygulamaya bağlı olarak bu set içinde farklı pozisyonlara veya görünümlere taşınabilen ayakta pozisyonlar var. Çok sayıda görüntü duvarının yanı sıra tonlarca yepyeni aydınlatma teknolojileri ile masalarda ve duvarlarda son derece çok yönlü ve kamerada harika görünen LED aydınlatma donanımı kullanılıyor.”
Cove, istatistikler, oyuncular, sponsorluk vb. gibi çok çeşitli uygulamalar için kullanılan bir dizi görüntü duvarından biri olan, yerden tavana uzanan 15 metrelik bir LED duvar. Downey, “Grafik ekibi olabildiğince meşgul olup, LED duvarın tamamını dolduran içerik üretiyor, harika bir iş çıkarıyorlar” dedi.
13 kamerayla bile Downey, mükemmel renk dengesini elde etmenin geçmişte olduğundan çok daha kolay olmasına rağmen, görüntülerde doğru karışımı bulmak için hala gözlerini kullandığını söylüyor: “Önemli olan kameranın olayları nasıl gördüğüdür. Aydınlatma, görüntü ve dahili LED ışıklar arasında kameraların durmasının istendiği bir tür sihirli, en iyi nokta (sweet spot) var. Hepsini bir araya getirmek ve bir renk dengesi bulmak için mühendislik ekibi ve video departmanı ile birlikte çalışıyoruz. Her LED duvarı ve her monitör farklı. Bazı monitörler çok fazla müdahaleden hoşlanmazlar; çok fazla ayarlarsanız renk dengesi değişir ve kalite düşebilir. Kameraların ayrıntıları zorlu olabilir. Bazı kameralar daha sıcak renkler yakalama eğilimindedir. Bu işler çok kolaylaşıyor olsa da, ‘Tamam, aydınlatma 4000 derece Kelvin’de’ demek kadar kolay değil.”
Downey: “En iyi noktayı bulmalıyız ve ışıklarım buna engel olamaz” dedi. “ARRI SkyPanel’lerin harika yanı da bu; 4700 derece Kelvin’e ayarlayabiliyorum ve biraz artı yeşil veya eksi yeşil ile o büyülü kombinasyonu bulabiliyorum. Işıklar, tam olarak olmak istediğimiz yerle güvenilir bir şekilde eşleştirilebilir.”
Burada setin üzerinde görülen ARRI SkyPanels, tam olarak kamerada istenen renge güvenilir bir şekilde eşleştirilebilir. (Telif hakkı © Sportsnet)
Renk, markalarını çok dikkatli bir şekilde yöneten, büyük paralar kazanan onlarca spor takımıyla uğraşırken özellikle önemli. Stüdyoda, setleri 30 küsur hokey takımından birini veya 30 profesyonel beysbol takımını temsil eden 60’tan fazla renkten herhangi biriyle aydınlatabilen ön ayarlara sahip bir aydınlatma panosu var. Bu efekt, sunucuyu set içi kaynaklarla arkadan aydınlatan LED vurgusu ile ayarlanabilir. Program süresi boyunca sabit kalan tek bir görünüm yerine, farklı maçlar için veya hatta aynı maç içinde farklı görünümler çizilebilir.
Downey, “Bu birçok unsurdan biri renk açısından hatalıysa, sunucunuz harika görünmez. Setiniz de çok iyi görünmez. Yani bir ton koordinasyonu var. Kurulumda aydınlatma programcısı Corey Saunders ile çok yakın çalıştım ve biz çalışmada ilerledikçe görünümü korumak ve yaratmak konusunda harika bir iş çıkarıyor.”
Downey ayrıca kesiciler, petekler (honeycomb), panjur kapakları gibi kendi SkyPanel aksesuarlarını da üretiyor, böylece zengin renkler dağılmadan hassas bir şekilde kontrol edilebiliyor ve yönlendirilebiliyor. Seti programlamak ve kontrol etmek için Downey, her bir ışık kaynağıyla DMX aracılığıyla iletişim kuran en yeni nesil grandMA3 aydınlatma kontrol platformlarını seçti. Sistemin seçilme nedenlerin birisi de, Toronto şehir merkezinde dolaşan muazzam miktarda potansiyel parazit göz önüne alındığında, sağlam ve istikrarlı bir sinyal sağlamaktı. Şimdiye kadar sorunsuz bir şekilde çalışıyor.
Downey ayrıca kesiciler, petekler (honeycomb), panjur kapakları gibi kendi SkyPanel aksesuarlarını da üretiyor, böylece zengin renkler dağılmadan hassas bir şekilde kontrol edilebiliyor ve yönlendirilebiliyor. (Telif hakkı © Sportsnet)
Downey şunları söyledi: “Stüdyolara ARRI LED ışıklar koydum çünkü imkânım varsa her defasında kiraladığım şey bu teknoloji oluyor. Müşteriye istediğimi vermek istiyorum. Bir sorun için beni aramalarını asla istemem. Onların acil durumu benim acil durumumdur ama ARRI ekibinin gücünün arkamda olduğunu bilmek beni rahatlatıyor. Ürünler doğru yapıda üretiliyorlar. ARRI aydınlatma aygıtlarının kameraya gösterdiklerini her zaman sevmişimdir. İster soğuk gün ışığı, ister sıcak tungsten olsun, panelden gelen güzel zenginliği hepimiz görüyoruz ve hiçbir taviz vermiyoruz.”
Çevre yönetimi Rogers için önemli, ve şirket Downey’nin araçlarının bu hassasiyet göz önünde bulundurularak seçilmesini zorunlu kıldı. Downey aktardı: “Bir ışık kaynağını yüzde 60 daha az elektrik kullanan ve daha sonra soğutulması gereken ısıyı yüzde 60 daha az üreten bir aygıtla değiştirmek, çok büyük miktarda tasarruf anlamına geliyor. Kamera karşısında konuşan kişilerin daha rahat hissetmesi de güzel. Bu tüm taraflar için avantajlı. Rogers övgüyü hak ediyor çünkü beni daha düşük kaliteli ekipman kullanmaya ikna etmeye çalışmadılar. Ayrıca işleri doğru şekilde ayarlamak ve düzenlemek için yeterince zamanımızın olmasını sağladılar. Sonuç olarak, herkes sonuçlardan son derece memnun.”
Fotoğraflar: Sportsnet
ARRI ürünleri hakkında ayrıntılı bilgi için 0212 358 45 20 numaralı telefondan Linka’yı arayabilirsiniz.