Bu günlerde endüstride High Dynamic Range (Yüksek Dinamik Aralık, HDR) hakkında endüstride heyecanla konuşuluyor. Kısaca HDR görüntülere tamamen yeni bir estetik katarak, çok daha canlı renklerle daha parlak ve yüksek kontrastlı görseller yaratıyor.
Her yeni gelişmede olduğu gibi HDR yapımla ilgili de epey belirsizlik var. Televisual dergisi kendi HDR 4K UHD filmini çekip görmeye karar verdi. Çekime endüstri lideri kameralar ve lensler sağlamak için Panasonic ve Fujinon ile işbirliği yaptı.
İşe heyecan katmak için ekip kendisine tüm yapıma başlama ve tamamlama süreci için 1 hafta verdi. Kent’teki Hever Kalesi hakkındaki belgesel film Fujinon cine-zoom lensler (yeni ZK25-300 ve XK20-120) ile Panasonic VariCam 35 ve VariCam LT kameralarla çekildi ve Digital Version Nucoda’da renk düzeltiminden önce Avid Media Composer’da kurgulandı.
Geçen ay HDR alanında bir dizi önemli gelişme yaşandı. YouTube HDR içerik desteği ekledi ve UHD Alliance UHD Premium spektrumuna HDR’yi resmen kattı. Bütün bunlar HDR hakkında her şey için engellerin kalktığı anlamına geliyor.
Hever Kalesi çekimi, kameralar ve lensler için zorlu testler olan yüksek kontrastlı iç mekanlar, yumuşak gün doğumu renkleri ve parlak güneş ışığında zengin sonbahar renkleri çekmeye olanak verdi. Bu yazıda kale ve çevresinin çekimine katılanlar HDR prodüksiyonu ve post prodüksiyonu üzerine öğrendiklerini anlatıyorlar.
Steve Lawes / Görüntü Yönetmeni
Bu Panasonic VariCam 35 ile yaptığım ilk çekimlerden biri. Menü sistemi oldukça sezgiseldi; 10 dakikada ihtiyacım olan her şeyi yapmayı öğrendim. Butonlar doğru yerlerdeydi ve hepsini yapılandırabilmek iyi bir özellik. Yan taraftaki ekran çok net ve bence kameranın kullanımı çok kolay.
Kamera çok hoş bir sinematik görüntü sağlıyor. 4K çözünürlükte AVC Intra 444 kodek kullanmak 4K çözünürlük veriyor, ama 444 renk alanı da vermesi görüntüde çok daha fazla renk düzeltme yeteneği sunuyor.
Her türlü kamera sisteminde bence kamera içinde kayıt yapabilmek önemli. O yüksek çözünürlüğü ve renk alanını dahili olarak bir karta çekebilmek büyük bir fark yaratıyor. Aksi halde kameraya diğer sistemler ve kutular eklemeye başlamak zorundasınız ve bu da işleri karmaşıklaştırır. Dahili bir sisteme sahip olmak çok daha iyi.
Kamera zayıf ışık, karışık ışık, mum ışığı gibi çeşitli çekim ortamlarında çok miktarda farklı tonlar ve renkler yakalıyor. Ben baştan sona ISO 800 çektim ve siyahlardaki gürültü, parlak ışıkların korunması ve renklerin tonlaması çok iyi. Gerçekten harika bir sinematik estetikle görüntü yakalıyor.
Çoğu zaman bir zoom lensiyle ödün verilir; kare boyutunu çok kolay değiştirebilme esnekliği için aslında kaliteden vazgeçilir. Ama Fujinon HK’lerde aslında en üst düzeye yakın kalite gördüm; bu etkileyici görüntü, harika çözünürlük ve müthiş renk tonunu.
Kameranın tutuşu da hoş. Biraz hareket ettirmek istediğinizde elinizi üzerine koyup hoş bir hisle tutuyorsunuz. Bugün bazı zoom lenslerde bu akıcı hareketi bulamıyorsunuz.
Hever Kalesi’ndeki göl evinde HK 75-400 kullanmak, lensin odak uzunluğunun değişimini gösteren iyi bir örnek oldu; çok uzaktaki bir şeye yaklaşmak (zoom in) ve yavaşça uzaklaşıp (zoom out) arka planı ortaya koymak. Tüm zoom uzunluğu boyunca sabit kalite elde ediyorsunuz, değişken bir prime lens gibi. Bu arada ZK25-300’ün çok iyi bir tarafı, kapsadığı mesafe. Her şeyi yakalayan lenslerden birisi.
Atomos Shogunn Flame iyi görünen bir monitör. Pozlama ve renk tonu hakkında çok iyi fikir verebiliyor. Ama asıl 4K HDR formatta yeteneklerini ortaya seriyor. Standart bir monitörden çok daha kullanışlı.
Standart monitörlerde hep yaşanan bir durumdur; açık havada gün ışığı altında gölgelikli şapka takmanız gerekir. Atomos Shogun Flame bir HDR monitör olduğu için güneş ışığı altında standart bir monitörden çok daha iyi okunabiliyor.
Jeremy Braben / Helicopter Film Services
Bu çekim yeni Shotover U1 havadan çekim aracımız (drone) için ilk uçuştu. Üstün ağırlık kaldırma yetenekli insansız hava sistemi (Unmanned Aerial System) en fazla 35 kg ağırlıkla çalışıyor. Hem VariCam LT hem de Fujinon XK6 lensin ağırlıkları rahatça taşınıyor. VariCam LT’nin menü sistemi çok tanıdıktı ve gereken ayarları bulurken ve havadaki aracı terden denetlerken hiç sorun yaşamadık.
Havadan çekim araçlarıyla çalışırken üzerinde mümkün olduğunca az eleman olmasını istersiniz, kamera içi kayıt neredeyse şarttır. VariCam LT, P2 kartlar üzerine kamera içerisinde AVC Intra 4K 422, 10 bit kaydediyor. Süper 35 sensör sayesinde güzel HDR’ye derecelendirilebilen gerçek 4K piksel sayısı kaydedebilmemizi sağladı. Bir havadan çekim aracıyla gerçek 4K çözünürlükte sinematik çekim yapabilmek benzersiz.
Ağırlıkları nedeniyle havadan çekim araçlarına uygun çok az cine-zoom lensi var, ama Fujinon XK6 araç üzerinde taşınabilecek kadar hafifti. 20-120 mm odak aralığı da hava aracında kullanım için idealdi. Cine-zoom lens pürüzsüz hareket ediyordu ve aralığın her iki ucunda da çok iyi görüntüler kaydettik. Resimler keskin hatlıydı ve hiç silindir bozulması veya diğer sapmalar görmedik.
Mike Saunders / Kurgu Uzmanı
Müşteriye gösterilebilmesi için bu filmin bir hafta sonunda renk düzeltmeye hazır olacak şekilde kurgulanması gerekiyordu. Bu nedenle hız şarttı. Yapımcının çekimden istediklerini gösteren bir liste verildi. Bu listeyi Atomos Shogun Flame kullanarak aceleyle yapabilmişti. Yapımcı Shogun’dan acele çekimleri, kaydedildiklerinden hemen sonra, HDR proxy dosyası gibi izledi.
Seçtiği sahneleri alıp bir HD sahne gibi render işlemi yaptım. Bu HD sahneyi kurguladım ve DNxHR444 kod dönüştürücülere geri aktardım, sonra da renk düzeltme gerçekleştirdik. HDR referans monitöründe harika göründü. HDR görüntüye bakarken beni asıl etkileyen şey, filmin on altıncı yüzyıl kitapları gibi görünmesiydi. Bir kabinden gelen az ışıkla, gerçek dünya algısında sıra dışı bir dinamik aralık görülüyor.
HDR konusunda endüstride bir belirsizlik var ve bence insanlar belirsizlik konusunda şüpheciler, özellikle 3D yapıp başarısız olmamız ve UHD ile yola devam etmemiz gibi. Fakat HDR televizyon ekranlarındaki gelecek.
Vince Narduzzo / Renk Uzmanı
Hever Kalesi’nin HDR çekimleri çok derin renklere sahip, harika görüntüler. Renk derecelendirmede yepyeni bir dünyanın kapılarını açıyor. Harika, canlı görüntüler. HDR’nin şaşırtıcı görüntüleriyle çalışmak inanılmaz bir şey.
Nucoda Film Master HDR’yi iyi yönetiyor. Her zamanki gibi çalıştığınız, hep kullandığınız araçlardan yararlanmaya devam ettiğiniz için iş akışı kolay.
HDR renk derecelendirme için HDR monitör gerektiği kesin, ama hepsi bu kadar. Nucoda’nın HDR ile çalışması ve gerektiği yere koyabilmesi, görüntünün istediğiniz gibi olması üzerinde yoğunlaşabilmenize izin veriyor.
HDR hakkındaki ilk izlenimim, ödün vermek yerine görüntüyü güzelleştirmek üzerinde yoğunlaşabilmemiz. Çok dikkatli çalışmayı gerektiriyor ama yaptığınız şey görüntüyü zenginleştirmek ve iyileştirmek.
SDR görüntüde renk derecelendirme yaparken beyazları kırpmadan siyahlardan yeterli bilgi çekmeye çalışıyorsunuz. Bu da çoğunlukla resmin dışının pencerelenmesi demek. Ama HDR’de her şey orada, ve beyazları kurtarıp siyahları ortaya çıkarmaya çalışmadan tam istediğiniz gibi şekillendirip derecelendirebiliyorsunuz.
Bir konuda uyarmak isterim ki HDR’de sağlanan esneklik, derecelendirmeyi sürekli kontrol altında tutmazsanız potansiyel olarak kötü bir şey denebilir. Görüntüleri beğeniyorum ama hızlı çekip yavaş oynatmamaya (over-crank) dikkat etmelisiniz aksi halde gerçek üstü görüntüler oluşur ve iyi görünmez.
Patrick Morgan / Nucoda Ürün Müdürü, Digital Vision
İşe hazırlanacak sadece birkaç günümüz vardı. Panasonic AVC Intra kodek ile çalışıyor, her ikisi de 4K olmak üzere VariCam 35 ve 422 ile 12 bit, VariCam LT ile 10 bit çekiyorduk.
Malzemeden ne bekleyebileceğimden emin değildim ama sonuçları görünce etkilendim. Malzemeyi önceden kısaca, bir de renk derecelendirme günü gördüm. Medya DNxHR444 ve DNxHD’ye kodu dönüştürülerek hazırlandı. Kurgu DNxHD malzeme kulanılarak yapıldı, ve Nucoda’da son onay ve derecelendirme için Media Composer AAFyoluyla DNxHR444 kullanıldı. Vince uzun zamandır Nucoda kullanıyor ve HDR’nin derecelendirmeye getirebileceği potansiyeli çabuk fark etti. Panasonic V-log formatıyla çalışmak kolaydı ve resim kalitesi mükemmeldi.
Hava aracıyla çekimler ve gizemli göl çekimleri güzel oldu; su üzerindeki her şey net ve keskin hatlıydı. HDR’nin baskın bir etki yapmadan görüntüyü nasıl zenginleştirebileceğini göstermeye dikkat edildi.
Panasonic / VariCam 35 ve VariCam LT
Panasonic VariCam serisi kameralar çok çeşitli filmlerde, reklamlarda ve televizyon programlarında kullanılıyor ve renk reprodüksiyonları ile prodüksiyon endüstrisine ilerici iş akışları getirmeleriyle tanınıyorlar.
VariCam 35 yeni VariCam serisinin en yüksek kaliteli görüntülerini veriyor. 14 enlem adımlı dinamik aralık, geniş renk gamı ve çekim işlevleri, 4K120fps sıkıştırmasız RAW kaydı destekliyor.
Çift kodekli kayıt ve kamera içi renk derecelendirme ile yenilikçi bir iş akışı sunuyor. Kolay kullanımlı, modüler tasarımlı ve dayanıklı sistem, gerektiğinde genişletilebiliyor.
Cinema variCam LT küçük boyutlu, hafif magnezyum kasasında üstün görüntü kalitesi sunuyor. Büyük VariCam 35 sinema kamerası ile aynı 35mm sensöre ve aynı resim kalitesi özeliklerine sahip. Çok zayıf ışık koşullarında net çekim için Iso 800 ve ISO 5000 ayarlarına sahip.
Atomos / Shogun Flame
Atomos Shogun Flame Hever Kalesi çekiminde iki amaçla kullanıldı; çekim yerinde HDR izleme ve HD HDR proxy görüntülerin kaydı.
HD HDR proxy içeriğin hemen izlenmesi ve kurgudan önce resim seçme için idealdi. HDR izleme iyi odak ve pozlama için önemli olup, çekim yerinde iken log çekiminin kalitesini kontrole etmeyi sağlıyor.
Fujinon / HK75-400, ZK25-300, XK20-120
Hever Kalesi HDR projesinde HK 14.5-45mm, 18-85mm, 24-180mm ve 75-400mm ve yine Fujinon cine-zoom serisinden iki model daha kullanıldı.
Fujinon ZK 12x25 (25-300mm) en sık kullanılan 25mm geniş açıdan telefoto uçtaki 300mm’ye kadar 12x zoom sunuyor. Gelişmiş optik performansı 4K kameraları destekleyen lens, çeşitli çekim ortamlarında üstün resim kalitesi sağlıyor. zK 12x25 lensin yüksek hassasiyette geniş çaplı asferik elemanları, Fujifilm’in patentli üstün optik simülasyon HO-Technology ile tasarlandı.
Rekabetçi fiyatlı XK 6x20 dijital sinema kamera zoom lensi, rahat kullanım ve 4K kameralarla uyumlu yüksek optik performans sunuyor. Xk 6x20 lensin elektronik zoom ve odak için çıkarılabilen sürücü birimi var ve standart sinema aksesuarlarıyla uyumluluk için 0.8mm dişli aralığı var. Fujinon lensler harika HDR görüntüler sağlıyor.
Avid / Media Composer
Media Composer artık HDR iş akışlarını destekleyerek standart görüntüden daha geniş dinamik aralık görüntüleyen yeni renk spektrumlarını kullanarak projelerin kurgu ve renk derecelendirme işlemlerinin yapılmasına imkan veriyor.
Rengi ve kontrastı zenginleştirerek gölgelerde ve parlak ışıklarda ayrıntılı, gerçekçi ve dramatik görüntüler elde edilebiliyor. 2K, 4K, Ultra HD ve 8K medya desteğiyle içerikler hızla ve kolayca yönetilebiliyor, kurgulanabiliyor ve dağıtılabiliyor.
Digital Vision / Nucoda
Nucoda renk derecelendirme yazılımı geniş bir yaratıcı araç seti ile AAF ve XML desteğini, ACES renk yönetimini bir araya getiriyor ve HDR’ye hazır.
Endüstri lideri görüntü zenginleştirme araçları kullanıcıların ellerindeki görüntülerden en iyiyi elde etmelerini sağlıyor. 4K 60p’ye kadar çözünürlüklerde çalışabilirsiniz. Denetim Nucoda için tasarlanan Precision kontrol paneliyle ya da Tangent Elements kullanılarak yapılabiliyor. Tüm komutlar planlanabiliyor, böylece kullanıcı kendi renk derecelendirme deneyimini kişiselleştirebiliyor.
Nucoda’daki DVO Classic adlı araç seti DVO Grain, DVO Aperture, DVO Regrain ve DVO Brickwall içeriyor. Nucoda HDR 10 ve Dolby Vision’ı tam destekliyor.
G-technology / G-Drive ev ATC with Thunderbolt
G-Technology ses ve görüntü yapımcılığına, fotoğrafçılığa ve profesyonel içerik yaratma piyasasına üstün bellek çözümleri sunuyor.
Kayıttan aktarıma, kurgudan dağıtıma kadar G-technology iş akışlarını kolaylaştırıyor ve hızlandırıyor. Portatif ve masaüstü sürücüleri, esnek aktarım ve kurgu çözümleri, hızlı RAID sistemlerinin tamamı profesyonel içerik yaratma ortamlarına yönelik tasarlandı.
Marquise Technologies / MIST
MIST her tipte ve çözünürlükte kaynak medyadan her türlü master veya dosya paketleri yaratmak için benzersiz özellikler sunarak master oluşturma işlerinde devrim yaratıyor.
MIST RAW veriden proje tamamlamaya kadar günlük çekim yönetimi, çoklu format kod dönüşümleri, geniş kapsamlı kurgu ve onay araçları, gelişmiş renk derecelendirme ve renk yönetimi özellikleriyle görüntüyü zenginleştiriyor.
Kaynak: Panasonic / Çeviri: Alper Metin