Sony, dergimizi bir sır saklar gibi 6 Eylül’de Londra’da yapılan VENICE’in Avrupa tanıtımına davet etti. Bu arada aynı gün Amerika tanıtımı da Los Angeles’te yapıldı. Tanıtım öncesi hiç bilgi olmadığından acaba ne tanıtılacak diye merak içinde yollara düştük. Davet Pinewood stüdyolarında olunca Sony’nin sinema ürünlerine yönelik bir tanıtım olacağını anlamıştık. Bir de yetkililerle konuşmamızdan tanıtılacak ürünün kamera olduğunu biliyorduk. Bunun dışında bir hazırlık yapamadan Londra’ya vardık. Bizimle birlikte görüntü yönetmeni Burak Kanbir de davet edilmişti. Yaklaşık 30 kişilik bir davetli gurubuna tanıtımlar yapıldı.
Açılıştan önce, VENICE’in tanıtımı yapılmadan, gün boyu sürecek toplantıyla ilgili olarak yayın yasağı kondu ve belli bir saate kadar sosyal medyadan herhangi bir şey yayınlanmaması konusunda bilgi verildi. Sonrasında VENICE tanıtımı yapıldı ve ismin nereden geldiği aktarıldı. İki nedenden VENICE ismi konmuş, birincisi Los Angeles’teki bir yer; ikincisi Venedik Film Festivali. VENICE , sinema, reklam, dizi ve kiralama sektöründe yerini alacak bir kamera. Teknik ayrıntılarını yazının ilerleyen satırlarında okuyabilirsiniz.
Tanıtımda VENICE ile çekilmiş iki kısa film gösterildi. Bu kısa filmlerden birini yönetmiş olan Ed Wild ile söyleşi yaptık, kamera hakkında ayrıntılı bilgi aldık. Açıkçası kamerayla ilgili herkes hazırlıksız yakalandığı için ve kamerayla da çok fazla yapılmış iş görme şansı olmadığı için katılımcılar biraz çekimser yaklaştılar. Ama inanıyorum ki, önümüzdeki günlerde bu çekimserlik yeni bilgilerle giderilecek. Özellikle IBC ve sonrasında yapılacak etkinliklerle daha doyurucu bilgiler oluşacak. Ürün daha bebek, serpilip büyüyerek gelişecek. Altyapısında CineAlta tecrübesinin derin bilgileri var, sabredip bekleyelim, Sony dört yıl bekleyip bir kamera çıkarıyorsa boşuna değil...
Sony, geniş formatlı yapımcılık için ileriye dönük tasarladığı, yeni kuşak VENICE sinema kamerasını sunuyor. Teknoloji ve ekonomideki değişiklikler ne olursa olsun, Sony’nin misyonu değişmiyor; yaratıcı akılların sürekli artan taleplerini tatmin etmek. Sony görüntü kalitesini ve deneyimini daha da geliştirerek, film yapımcılarının ve izleyicilerin her kareyi hissetmelerini hedefliyor.
VENICE sinema kameramanları için ve onlar tarafından tasarlanan bir sinema kamerası. Yeni geliştirilen büyük kare sensörü, film endüstrisinin geniş formatlı görüntü çekiminin sınırlarını sıra dışı resim kalitesiyle zorlama yönündeki ihtiyaçlarını karşılıyor.
VENICE kameranın geniş enlemi ve renk gamı sayesinde, mevcut iş akışlarıyla renk düzeltmedeki ifade özgürlüğü büyük ölçüde genişledi.
Kameranın kullanışlılığı ve güvenilirliği, zorlu ve zamanın kritik olduğu çekim koşullarında çalışan kameramanlar için önemli. VENICE kameranın kullanıcı dostu tasarımı, net ve sade menü dolaşımı, sağlam yapısı sayesinde kameramanlar kamera değil çekim üzerinde yoğunlaşabiliyorlar.
Sinema için 36x24mm sensör
VENICE kameranın 36x24mm full frame görüntü sensörü, üst düzey sinema çekimleri için tasarlandı ve 6048 x 4032 çözünürlüğe kadar resim yakalayabiliyor. VENICE sensör modlarını değiştirerek, Super35 24.3 x 18.3mm, 4096 x 3024 çözünürlük (sinema filminde 4 delikliye denk), ve Super35 24.3 x 12.8mm, 4096 x 2160 çözünürlüğü (3 delikli filme denk) tam olarak destekleyebiliyor. Başka bir deyişle, VENICE kameranın yeni full frame sensörü, 18mm yükseklikte Super35 Anamorphic ve Spherical, 24mm yükseklikte Anamorphic ve Spherical dahil olmak üzere neredeyse her formatta görüntü yakalayabiliyor. 1.85:1, 2.39:1, 17:9, büyük kare ve Super35 gibi hemen her görünüm oranını destekliyor.
36mm 6K
Geniş ekran Spherical 2.39:1 veya Large Format Scope için sensörün tam 6048 piksel genişliği kullanılabiliyor. Tam büyük kareden, örneğin fazladan sığ alan derinliği veya süper geniş açılı çekim için çeşitli şekillerde yaratıcı olarak kullanılabiliyor.
Super35 tam yükseklikte 2.0x daraltmalı anamorphic
Anamorphic çekim ve yapım için Super35 tam yükseklikte 2 kat daraltmalı anamorphic destekleniyor.
Super35 17:9 ve 16:9
VENICE bu yaygın resim boyutlarını destekliyor. Piyasada var olan Super35mm PL yuvalı lensler kullanılabiliyor.
15 adımlı enlem
VENICE kameranın sıra dışı performans için düşük gürültülü 15+ adımlı enlemi, parlak güneş ışığından tam karanlığa yakıns kadar ortamlarda harika görüntüler veriyor. kameranın performansı yüksek dinamik aralıkta (HDR) mükemmelleşiyor ve renk derecelendirmede benzersiz bir yaratıcı özgürlük sunuyor.
Daha fazla renk
VENICE BT.2020 renk alanını aşabiliyor. Renk aralığı DCI-P3’ten geniş olup, lensin önündeki sahnenin gerçek renklerini güzelce üretebiliyor.
PL lens yuvası
PL lens yuvası tüm Super35 ve tam kare PL lenslerle uyumlu. Yuvadaki temas noktaları, Cooke/i Technology destekli. Lens bilgileri kare kare, malzeme verisi olarak kaydediliyor.
Kilit kollu E-mount
E-mount Sony lenslerle tam uyumluluk gösteriyor. Kilit kollu E-mount kullanıcılara lensin kendisini döndürmeden lens değiştirme imkanı veriyor.
Alan derinliği
Sensör boyutu büyüdükçe alan derinliği sığlaşıyor. VENICE’in 36 mm tam kare sensörü, Super35 ile karşılaştırıldığında 1-2 adım daha sığ alan derinlikli görüntüler yakalayabiliyor.
Anamorphic görünüm
VENICE’in anamorphic lens desteği ile yatay 4K çözünürlükte 4:3 görünüm oranlı çekim yapabilmesi, göz alıcı lens parlaması, odak dışı bulanıklık (bokeh) ve duygusal etkili, nefes kesici güzellikte görüntüler yakalama imkanı veriyor.
6K yüksek çözünürlük
Kameranın Full 6K çözünürlüğü, AXS-R7 tarafından doğrudan X-OCN dosya formatında kaydedilebiliyor. Sensörün 6K çözünürlüğünden örnekleme yapılırken, SxS kartlar üzerine XAVC 4K kayıt da yapılabiliyor.
Küçük ve sezgisel
VENICE kameranın şaşırtıcı derecede küçük tasarımı, kısıtlı yerlerde ve drone üzerinde kolay çekim imkanı veriyor. Sezgisel çalışma için özenle yerleştirilmiş kontrol butonları, kameramanların gereksinimlerine yanıt veriyor. Karanlık setlerde kolay kullanım için butonlar ışıklı. Standart 4K-SDI’nın yanı sıra fazladan bir HD çıkışı ile sette izleme çalışması daha da zenginleştirilmiş. VENICE arka tarafına bağlanabilen hem 12V hem de 24V kaynaklarla beslenebiliyor. Standart Fischer konektörler dahil çok çeşitli aksesuarlar destekleniyor. Zorlu koşullara dayanıklılık için, vizörde LEMO konektör tercih edilmiş.
Ana kasa // Hava dolaşımı
Dayanıklı yapı
Kameranın kasası en zorlu koşullarda test edildi ve son derece sağlam bir yapıda üretildi. Toz, kum ve sıvı kaçmasını engellemek için havalandırma sistemi tüm elektronik elemanlardan tamamen yalıtılmış. Sessiz çalışan fan sette hızla ve kolayca temizlenebiliyor.
Kolay yapılandırma
Tamamen modüler tasarımlı VENICE kameranın sensör bloğu bile değiştirilebiliyor. Bu sayede ilerideki sensör teknolojisi gelişmelerinde yeni bir kameraya yatırım yapmadan yükseltmek mümkün.
Kameramanların ergonomik dengesini korumak için üst el tutma yeri ve vizör kolayca ayarlanabiliyor. Kameranın tabandan lens yuvasının optik merkezine kadar olan yükseklik F55 ile aynı olduğu için, F55 için kullanılan taban plakaları ve diğer aksesuarlar VENICE için de kullanılabiliyor. AXS-R7 kaydedici VENICE’e dört vidayla kolayca takılabiliyor.
Dünyanın ilk 8 adımlı mekanik ND filtreleri
VENICE kamera kasasının içinde servo kontrollü 8 adımlı mekanik ND filtre mekanizması olan türünün ilk kamerası. 0.3 (½ = 1 adım) ila 2.4 (1/256 = 8 adım) arasındaki çok geniş ND aralığı, sette harici filtreleri değiştirmek için harcanan süreyi azaltıyor. ND filtreler ayrıca VENICE drone, vinç veya sualtı kasada uzaktan kumanda edilirken esnekliği arttırıyor.
Sezgisel ve tanıdık çalışma
VENICE kameranın her iki yanında kontrol ekranları varken, ana kontrol ekranı çekim sırasında asistanın hızlı erişebilmesi için kameranın dışında. Kameramanın mini OLED ekranı, ND filtre, deklanşör, FPS, beyaz denge ve pozlama indeksi gibi sık erişilen özelliklerin sezgisel denetimine imkan veriyor.
Yeni kuşak vizör
DVF-EL200 sıra dışı performansı ve geniş denetim özelikleri nedeniyle VENICE için özel ve mükemmel çalışacak biçimde üretildi. 1920 x 1080 çözünürlükte OLED paneli yüksek kontrast, yüksek çözünürlükte odaklama ve kadrajlama sağlıyor. Yepyeni ergonomik tasarımı sayesinde, saniyeler içinde, alet gerektirmeden takılıp çıkarılabiliyor. Bir döner düğme, parlaklık, tepe ve kontrast ayarlarına anında erişim sağlıyor.
Kayıt formatları
VENICE kamera SxS kartlara XAVC, ProRes ve MPEG HD kaydı destekliyor. Ayrıca AXS-R7 kaydedici kullanılarak AXS bellek kartlarına 16 bit RAW veya X-OCN da kaydedebiliyor.
VENICE ile ilgili gelişmeleri yakından izlemek için Sony’nin resmi sitelerini takip edebilirsiniz. Ürünün çıkışı Şubat 2018 olacak. Bu süreye kadar gerekli son dokunuşlar yapılacak ve hazır hale getirilecek. Bakalım 2018 yılında sinema kameraları alanında neler olacak? Bekleyelim ve hep beraber görelim...