Geçtiğimiz ay IBC fuarında standlarını ziyaret ettiğimiz SRTEK firmasının Genel Müdürü Deniz Gürses ile fuara ve yeni ürünlerine yönelik bir söyleşi gerçekleştirdik.
Geçtiğimiz yıl sizinle SRTEK’in kuruluş ve yeniden yapılanması üzerine konuşmuştuk. Geçen yıldan bu yıla SRTEK’te yaşanan gelişmeleri öğrenebilir miyiz?
SRTEK son bir sene süresince elindeki birkaç projeyi hayata geçirdi. Bunlar arasında bizim açımızdan en kritik olanı tamamı yine kendi tasarımımız olan çift açılımlı, treyler tabanlı canlı yayın aracının AR-GE ve üretimini gerçekleştirmemizdi.
SRTEK’in araç ürün portföyü ve çözümleri hakkında ayrıntılı bilgi alabilir miyiz?
SRTEK 5 tonluk panel van’dan başlayıp, IBC fuarında sergilediğimiz 36 tonluk treylere kadar geniş bir altyapı portföyü üzerinde canlı yayın araçları tasarlayıp imal ediyor. Araç tiplerimizi alt yapı ebadı ve işlevselliğine göre sınıflandırıyoruz.
Giriş seviyesinde panel van temelli, DSNG ve prodüksiyon araçlarımız var. Biz bunlara “Mini OB” adını veriyoruz. Bize özel tasarımımız sayesinde alışılmış SNG platformundan uzaklaşıp 6 -8 kameralık uygulamalar için çok rahat ve ekonomik bir araç sunuyoruz.
İkinci basamakta toplam uzunluğu 10 metreye kadar olan, çoğunlukla tek arka akslı altyapılar üzerinde inşa ettiğimiz “Midi OB” sınıfımız var. Bu sınıf kendi içinde “Hepsi Bir Arada” konseptinden, standart ve genişlemeli modellere kadar değişik ihtiyaçlara cevap verecek çeşitliliğe sahip. Bu sınıfta 8 – 12 kameralık uygulamalar modele göre rahatlıkla yapılabiliyor.
Üçüncü basamak maksimum uzunluğu 12 metre olan, çoğunlukla çift arka akslı altyapı üzerinde inşa ettiğimiz OB sınıfımız. Bu sınıf yine Midi sınıfındaki gibi “Hepsi Bir Arada”, “Standart” ve “Genişlemeli” olmak üzere 3 ana alt kategoriye sahip. Bu sınıfın en popüler uygulaması tek tarafı genişlemeli çözüm. Bu sınıfta 10 kameradan 18 kameraya kadar çeşitli uygulamalar kurgulanabiliyor.
Dördüncü ve son basamağımız ise yarı treyler grubu. Burada çok çeşitli tasarımlarımız ve uygulamalarımız mevcut. Platformun rahatlığından dolayı bu sınıfta sadece canlı yayın amaçlı tasarımlarla sınırlı kalmayıp, mobil dersliklerden mobil müzelere kadar pek çok uygulamamız mevcut. Yine de canlı yayın ile ilgili çözümlere gelirsek “Standart”, “Tek Genişlemeli” ve “Çift Genişlemeli” olmak üzere 3 ana alt grubumuz var. Bu sınıfta 12 kameradan 24 kamera ve üstü uygulamalara kadar çok geniş bir yelpazede uygulamalar için çeşitli çözümlerimiz mevcut.
Teknik oda
Ses odası
Ana prodüksiyon odası
Çözümlerimiz her zaman son kullanıcı odaklı ve bu yüzden sürekli aldığımız geri dönüşleri kullanarak yeni tasarımlar geliştirip uyguluyoruz. Bize göre doğru tasarlanmış bir yayın aracı sistem çözümünün doğal bir parçası olmalı. Bunu gerçekleştirmek için de kullanıcıların ihtiyaçlarını ve kullanım alışkanlıklarını birlikte tasarıma aktarmak durumundayız.
Geçtiğimiz Eylül ayında uluslararası bir fuar olan IBC’ye katıldınız. Uluslararası arenada boy göstermek oldukça zorlu bir sınav. Fuar nasıl geçti, neleri tanıttınız, Türk ürünlerine yaklaşım nasıldı, izlenimlerinizi öğrenebilir miyiz?
Uluslararası arenada var olabilmek için IBC gibi fuarlar hayati önem taşıyor. Kendinizi, ürünlerinizi her ne kadar web ve sosyal medya üzerinden tanıtsanız da, uluslararası kullanıcıların önüne ürünlerinizle çıkmadan ve buralarda boy göstermeden inanılırlığınız yerinde sayıyor. Fuar bizim açımızdan çok olumlu geçti. Fuarda yeni imal ettiğimiz ve MEGA DXP kod adını verdiğimiz çift açılımlı yarı treylerimizi tanıttık. Bu aracı stratejik bir karar alıp içi boş olarak, yani ses ve görüntü cihazları kurulmadan fuara getirdik ve ezber bozan bu yaklaşımın çok olumlu tepkilerini aldık ve almaya da devam ediyoruz. Aracımızla ilgili pek çok olumlu ve yapıcı yorumlar aldık. Aldığımız övgüler de, eleştiriler de ülke kimliğinden bağımsızdı. Bu açıdan Türk markalarının uzun süredir yaptıkları başarılı işlerin olumlu etkisinden faydalandığımızı söyleyebiliriz. Biz de bu olumlu duruma kendimizce katkıda bulunduğumuzu düşünüyoruz.
Fuarda tanıttığınız aracın teknik özellikleri, kullanım alanları ve önemli özellikleri hakkında bilgi alabilir miyiz?
Aracımız Krone’nin “Mega Liner” serisi 13.6 metre uzunluğunda düşük yataklı bir şasesi üzerinde kurgulanmış çift açılımlı bir canlı yayın aracı. Aracın sol tarafı 10 metrelik yekpare bir alanda 90 cm dışarı açılıyor. Sağ tarafı ise iki adet giriş platformu ile birleşik olarak 12 metrelik yekpare bir yapıda 130 cm dışarı açılıyor. Aracın 3 operasyonel alanı var: Teknik Oda, Prodüksiyon Odası ve Ses Odası. Bu 3 odada toplamda 25 kişilik operatör pozisyonu yer almakta. Araç öncelikle canlı futbol müsabakaları ve ihtiyaçları göz önüne alınarak tasarlandı. Her türlü teknik altyapıda ki buna 4K ve VoIP dahil, 24 kamera ve üstü bir prodüksiyonu ekipman ve operasyonel alan olarak karşılayacak bir kurguya sahip. Araçta tam yedekli klima sisteminden, yanmaz kablo kullanılarak oluşturulmuş enerji dağıtım altyapısından, sadece katlanarak araç üstünde yerinde taşınan merdiven ve korkuluklara kadar pek çok SRTEK’e özel çözüm bulunmakta.
Son dönemde ülkemizde döviz kaynaklı yaşanan ekonomik olumsuzluklardan etkileniyor musunuz? Bu tür dalgalanmalara karşı nasıl bir strateji uyguluyorsunuz?
Açıkçası bu tarz durumlardan etkilenmemek mümkün değil. Gün be gün aldığımız ve imalatta kullanmak durumunda olduğumuz yarı mamul ve mamul ürünlerin bedelleri değişiyor. Bu da üretim maliyetlerimizi kontrolsüz olarak etkiliyor. Buna karşı proje bazlı çözümler üzerinde çalışmalarımız devam ediyor.
Yurtiçi ve yurtdışında gerçekleştirmiş olduğunuz projelerden örnekler verebilir misiniz?
Yurt içinde bu son senede kamu ve özel sektöre projeler yaptık, TRT ve Emniyet Kuvvetleri bunlardan sadece ikisi. Yurtdışı içinse IBC ile eş zamanlı bitirdiğimiz Sırbistan’daki Arena Spor kanalının canlı yayın aracının yenilenmesi projelerini sayabiliriz.
Yayıncılık ekosistemi bilişim, telekom vb. sektörlerle iç içe geçerek şekil değiştirmeye başladı. Aynı içerik farklı ortamlara dağıtılıyor, oralarda izleniyor. Çözümlerinizi oluştururken hangi teknolojik kriterler sizin için önemli?
Canlı yayın araçları özünde çalışma mekânları olduğu için biz her şeyden önce yeni teknolojilerin iş akışlarına olan etkilerini sürekli gözlemleyerek bu değişikliklerin bir canlı yayın aracının tasarımında ne tarz değişikliklere sebep olduğunu tespit ediyoruz. Bu tespitleri kullanarak da tasarımlarımızı güncelliyoruz. Buna yakın geçmişten bugüne bir örnek vermem gerekirse aynı kamera sayısına sahip HD ve 4K araçları kıyaslayabilirim. Hali hazırda her ne kadar 4K ekipman ve HD ekipman ebatları birbirine denkleşmeye başladıysa da kayıt ve okuma alanında hala bir fark var. Burada HD’de 6 ve daha üstü kamerayı tek bir sunucuya kaydedip geri okurken 4K’da hala en fazla 4 kamerayı aynı anda aynı sunucuya kaydedebiliyoruz. Bu da aynı kamera sayısına sahip HD ve 4K araçlarda kayıt/okuma pozisyonunda farklı sayılarda operatör konmasını gerekli kılıyor. Biz bu ve benzeri ihtiyaç değişikliklerini sürekli takip edip çözümlerimizin bir parçası haline getiriyoruz.
Önümüzdeki sürece ilişkin yeni çözümler, projeler ve hedefler var mı?
Elimizde şu an takipte olduğumuz 4 -5 uluslararası proje var. Bu projelerde anahtar teslimden, sadece yayın aracı olacak şekilde indirgenmiş pakete kadar çeşitli formlarda yer alıyoruz. AR-GE çalışmalarımız sürekli yeni çözümler olarak portföyümüze eklenmekte. Hedeflerimiz arasında daha fazla sayıda uluslararası projeyi hayata geçirmek ve SRTEK in görünürlüğünü arttırmak ön planda yer alıyor.