Modern çağ, tüm unsurları ve etkileriyle tatminsizliğin en çok yaşandığı çağdır (Cigelske, 2018). Modern çağda herkes simülasyonlarla yaşamakta, görkemli amaçlar için koşturmakta, en yüksek tatmini yaşamaya çalışmaktadır (Weinberger vd., 2016). Teknoloji, insanlara işlerini kolaylaştırmak ve sanal tatminler yaşamak için sayısız olanak sağlamaktadır. Sosyal medya, simülasyonların ana mecrası ve tatmin paylaşımlarının başlıca aracıdır. Neredeyse tüm dünya, sosyal medya aracılığıyla kendinden söz ettirmeye, beğenilmeye çalışmaktadır (Zhou, 2018: 27). Sayısız kişi hemen her gün video, fotoğraf ve yazı paylaşımlarıyla beğenilmeyi beklemekte, beğenilerle tatmin olmaktadır.
Merkezi Amerika Birleşik Devletleri’ndeki San Bruno kentinde olan YouTube, en yaygın sosyal medyadan biri olarak video paylaşım sitesi niteliğiyle kullanılmaktadır. Herkesin istediği videoyu paylaşabildiği sosyal ortam olan YouTube’de, kendine bir kanal açıp site yönetiminin izin verdiği videoları paylaşarak, kendine bir kitle oluşturabilme olanağı da bulunmaktadır (Cheng vd., 2017: 7). Hemen her videoya erişebilme imkânı olan YouTube’de web sitesi üzerinden istenen video klipler Flash Video formatında izlenebilmekte ya da bilgisayara *.flv formatıyla dosya olarak indirilebilmektedir. Yayın kalitesini giderek arttıran medyada yüksek kalite özelliği olarak 480×360 piksel seçeneği eklenirken, YouTube üzerinde 720p ve 1080p özelliği de bulunmaktadır (Abisheva, 2016: 597). Yayın kalitesinin artması, YouTube’ye olan ilgiyi ve değerini de arttırmaktadır.
YouTube’de kullanıcılar var olan video klipleri izleyebildiği gibi istenildiğinde kendi video kliplerini de ekleyebilmektedir. Kullanıcıların YouTube’ye ekledikleri video klipler günlük yaklaşık olarak 65.000 adede ulaşmakta ve her gün yaklaşık 5 milyar civarında video klip izlenmesi gerçekleşmektedir. Ayda yaklaşık 1 buçuk milyar kişi YouTube kullanmaktadır (http://www.blogkens.com, 2018). YouTube’nin sürekli dinamik, hareketli ve eğlenceli ortamı özellikle genç kuşağı kendine çekmektedir. Orta yaşa veya yaşlılık dönemine gelmiş kullanıcılar da, yaşamda bulamadıkları tatmini ve eğlenceyi YouTube ortamında bulmayı amaçlamakta ve tatmin aramaktadır.
YouTube kullanıcılarının, izledikleri video klipleri değerlendirerek not vermesi ve aynı zamanda izlenen video klipler hakkında yorum yazabilme olanakları da bulunmaktadır. Bu olanak, düşündüklerini sosyal medyada paylaşabilme fırsatı da sağladığı için ilgi görmektedir. Yediği yemekten yolda karşılaştığı kavgaya kadar yaşadığı her durumu paylaşma gereksinimi hisseden insanlar, en pratik paylaşım ortamı olarak YouTube’ye başvurmaktadır (Paolillo, 2008: 9). YouTube bir anlamda, her türlü paylaşıma olanak tanıması nedeniyle hipermodern çağ insanlarının tablosunu da ortaya koymaktadır. Dünyadaki insanların çoğunun, daha görkemli ve şaşaalı yaşamlar için mücadele ettikleri hipermodern çağda, geleneksel tatmin yöntemleri terkedilmiş, yeni medyanın teknikleri rağbet görmeye başlamıştır.
Sosyal medyaya eklenen videoların yanı sıra, gösterim dışı filmler veya güncel bazı filmler de YouTube’den izlenebilmektedir. Youtube’deki çeşitlilik ve olanaklar, bazı bilgi ve verilere ulaşmak isteyen bilim adamı, gazeteci, eğitimci, güvenlik görevlisi gibi kişilerin yanı sıra, zaman geçirmek, oyalanmak, eğlenmek isteyen kişileri de kendine çekmektedir (Latta ve Thompson, 2011: 23). YouTube, birkaç dakikalık videolardan uzun filmlere kadar başta genç kuşak olmak üzere çok sayıda kişiyi kendine çekmektedir. Yayınlanan video ve filmlerin yanı sıra özellikle yapılan yorumlar için YouTube’yi kullananların sayısı da az değildir (Hollan, 2016: 58). Hipermodern çağ, daha az okunup düşünülen, daha çok konuşulup yorum yapılan bir çağdır.
Kolay ulaşılabilen bir sosyal medya olan YouTube, geleneksel video ve film izleme, film yorumlama alışkanlıklarını da değiştirmiş, yeni yaklaşımlar getirmiştir (Lobato, 2012: 125). YouTube ile birlikte video ve film izlemek kolaylaşmış, profesyonel analiz ve kritik ortadan kalkmış, görsel sanatlar değer yitirmiştir (Bernstein, 2015: 79). YouTube, giderek bir eğlence ortamına dönüşmüş, paylaşımlar basit ve değersiz düzeyde kalmıştır. Ancak YouTube ortamında paylaşım yapanlar, izlenenler, beğenilenler, başka yerde bulamadıkları tatmini yaşamaktadır.
Kaynaklar
- Abisheva, A. ve Garimella, V. R. K. ve Garcia, D. ve Weber, I. (2016). Who Watches (and Shares) What on YouTube? And When? Using Twitter to Understand YouTube Viewership. Social and Information Networks, 2: 593-602.
- Bernstein, G. (2015). Understanding the Business of Entertainment. Burlington: Focal Press.
- Cheng, X. ve Dale, C. ve Liu, J. (2017). Understanding the Characteristics of Internet Short Video Sharing: YouTube as a Case Study. https://arxiv.org/pdf/0707.3670.pdf. 12.01.2018.
- Cigelske, T. (2018). 8 Causes of Modern Unhappiness A Study of Bertrand Russell’s The Conquest of Happiness. Mission.org, https://medium.com/the-mission/8-causes-of-modern-unhappiness-a78164dd1ec0, 01.03.2019.
- Holland, M. (2016). How YouTube Developed into a Successful Platform for User-Generated Content. Elon Journal of Undergraduate Research in Communications, 7 (1): 52-59.
- http://www.blogkens.com (2018). YouTube Stats Infographic: All YouTube Video Statistics of 2018. http://www.blogkens.com/blog/youtube-video-statistics-infographic/. 12.01.2018.
- Latta, M. M. ve Thompson, C. M. (2011). The YouTube Effect: How YouTube Has Provided New Ways to Consume, Create, and Share Music. International Journal of Education & the Arts, 12 (6): 1-30.
- Lobato, R. (2012). Shadow Economies of Cinema. London: Palgrave MacMillan.
- Paolillo, J. C. (2008). Structure and Network in the YouTube Core. Proceedings of the 41st Hawaii International Conference on System Sciences. January 07 - 10, 2008. S. 1-10.
- Weinberger N.-A. ve Kersting A. ve Riedel-Heller S.G. ve Luck-Sikorski C. (2016). Body Dissatisfaction in Indiviçifts with Obesity Compared to Normal-Weight Indiviçifts: A Systematic Review and Meta-Analysis. https://www.karger.com/Article/Fulltext/454837. 01.03.2019.
- Zhou, J. (2018). Improving Older People’s Life Satisfaction via Social Networking Site Use: Evidence from China. Australasian Journal on Ageing, 37 (1):23-28.